Häromdagen tog jag en fika med mycket trevliga Emil, mer känd som bloggaren River Springer. Hade det inte varit för min och Emils blog hade jag nog aldrig träffat honom. Så.. vi får båda tacka bloggarna för det:) Emil och jag har ganska lika tankar om träningsbloggande och naturligtvis handlade fikan till viss del om det. Ja, män gillar att skvallra med, ni skulle buggat våra lattes tjejer;)
Vi brukar skratta lite åt att vi befinner oss i en ganska kvinnodominerad omgivning, både på gymmen och i blogsfären. Det har både sina för -och nackdelar. Det finns massor av träningsbloggar och känslan av dem är de flesta har en kvinnlig avsändare. Egentligen spelar inte det någon roll, det är texten och innehållet som avgör vad jag gillar som läsare, inte könet. Jag dras främst till bloggare som har en liknande inställning till träning och livet som jag själv har. Blogläsning är inspiration för mig, input som jag tar med mig till min egen blog och till mitt huvud. Inputen berikar och bjuder på skratt och eftertanke. Det är också kul att läsa hur man tänker som deltagare på pass utan att vara instruktör, en "neutralt tränande människa", hur tänker hon/han? Det kan vara enkla notiser och synsätt som man inte har tänkt på men som tas fram på bloggarna. Jag gillar bloggar och människor som tänker i text!
Jag skriver inte så mycket om hur jag själv tränar på min blog. Det är som jag skrivit förut en kanal för mina deltagare. Jag har ett bättre forum för min egenträning: Funbeat.
Där kan jag frossa i pulstoppar, sekundtider i löpspåret, läsa om hur mina vänner och hur deras vänner lägger upp sin triathlonträning osv. Mitt sociala och personliga vardagliga liv går genom facebook- i den mån jag nu väljer att delge det. Jag twittrar inte. Jag uppskattar hellre riktigt vår-fågeltwtitter än inte digitalt twitter om toabesök eller kändisspotting. Vill man lära känna mig "på riktigt" så är det bättre att umgås. Fika. Träna. Gå på konserter. Vara. Visserligen oldschool, sjukt analogt, men rätt så trevligt;)
Killar som träningsbloggar gör det mest i form av hard facts: siffror, repetitioner, bilder, diagram. Just ur "blog-view" blir detta inte så intressant för mig- men som sagt- det är min personliga uppfattning. Jag har delat upp mina digitala kanaler efter funktion, olika medier har olika syften, i alla fall för mig.
Jag läser även bloggar som inte kittlar min läsverv. Det är väl så man är, man gillar att spana "vad som är på gång" trots att man egentligen inte är så vansinnigt intresserad. En av de fenomen som har pågått ett tag är det att företag har kommit på att det är bra att nå ut med sina produkter via bloggarna. Smart- helt klart- en nischad läskrets är helt klart bra PR-business. Dessa bloggar får då också någon slags blog-status. En framgångsrik blog blir antingen omskriven eller får produkter och får testa saker, så är det.
Blogstatus
Samtidigt kan jag som läsare ibland bli lite skeptisk till hur det testas produkter ganska okritiskt hit och dit. Bloggar som förvandlas till råd och rön. Trenden som man kan läsa mellan raderna på bloggarna är att många blir mer och mer naturale; back to basic, d.v.s. profilerar sig med renare produkter, ekologiska, rättvisemärkta, få e-nummer o.s.v. Blogträningsidealen tenderar att bli demsamma. Det är löpning, funktionell träning och mer fokus på mentalt välbehag än på yta och utseende. Samtidigt äts det bars med andra handen och dricks syntetiska sportdrycker som har trillat ned i brevinkastet. Hmm. Det är naturligtvis ingen dödssynd att göra det och jag kan förstå att man får lite ego-boost när företag kontaktar för dessa syften. Viktighetskontot ökar. Men hur blir det med trovärdigheten?
Det är inte så svårt att förstå vilka produkter som är i omlopp när de poppar upp lite här och var på bloggarna. Jag tycker inte det är fel heller men på något sätt naggas blogtrovärdigheten i min kant när omdömena ofta är positiva om produkterna. Det är kanske i och för sig inte traditionell reklam som ges på bloggarna utan mer en tanke att lyfta fram en produkt från företagens sida, att sätta just deras bar i limelight. Men ändå, en viss dissonans blir det.
Jag förstår att företag väljer sina blogg-pr-kanaler utifrån hur många läsare bloggen har trots att det kanske inte är det smartaste sättet alltid. Det är dock det enklaste sättet. Många läsare innebär stort genomslag. Jag själv har en liten läskrets som är riktad för de som går på mina pass samt vänner som läser bloggen. Jag gör inte heller något för att läskretsen ska öka och mina inlägg pulserar, från tystnad till 5 om dagen ibland. Min blog är verkligen en liten vattenmolekyl i internethavet- och det trivs den och jag med.
Jag har trots detta fått några förfrågningar om produkttest men jag har tackat nej till dem. Jag har inte gillat produkterna.
Jag får även mail från företag som släpper press-releaser, produktnyheter och applikationer som ska boosta antalet läsare till bloggen. Eftersom jag värnar om integriteten på bloggen så har det blivit nekande svar även där. På min blog har jag min e-mail i fall man vill komma kontakt med mig i form av gästklasser, musiktips, allmänna frågor som inte lämpar sig att läsa för andra eller utbildningar jag håller i. När man däremot tar adressen och börjar skicka reklam är det för mig samma sak som spam. Not so nice tycker jag. Det är helt ok att fråga om jag vill vara med på ett nyhetsbrev men jag själv vill avgöra vad jag tackar ja och nej till. Detta blev något slags inlägg om blogintegritet. Hur resonerar ni?
ps. Jag kan rekommendera att läsa lite på Sara´s blog träningsglädje om ämnet sociala medier. Här och här- good stuff!
19 kommentarer:
åh. jag hade velat vara en bugg, eller fluga, på den där väggen! haha.
Vi säkrade området nog- kollade efter buggar under bordet, clearade papperskorgarna och var knäpptysta när cafébiträdet plockade disk från bordet bredvid. Vi kan branschen.
/Agent BlogGossipers ;)
åh, tack för detta! Har länge funderat över om jag ska ta upp detta eller inte, men har valt att låta bli. kanske är jag lite för konflikträdd? :)
Nä, men jag resonerar ungefär som du. Har också fått erbjudanden via mail men tackat nej. Min blogg handlar trots allt om mig, mitt liv och min träning och jag skriver just för skrivandets skull. Sen kan jag självklart tipsa om något jag KÖPT som jag verkligen gillar..
Visst förstår jag lockelsen i att erbjudas exempelvis dyra träningskläder och jag klandrar ingen för det! Dock kan jag tycka att det blir lite "falskt" när bloggare sponsras av flera olika märken och jag tycker tyvärr att det blir rätt tråkigt att läsa inlägg efter inlägg om olika produkttester..
fast det är svårt det där.. jag tar ju gärna emot gratisgrejer som delas ut på stan och blir glad över goddiebags på tex tävlingar :) Och när jag skriver om, och visar bilder på, tex mina nya skor, bidrar jag ju på ett sätt till reklamen även om jag har betalat för dem.. Svårt, svårt! :)
"jag är emot reklam" säger många och visar i nästa inlägg upp nya produkter som man inhandlat.
det som tyvärr gör den sortens reklam finare är för att så många inte tydligt säger att de fått vissa grejer. det är synd - mest för en själv som förlorar på det i slutändan. jag försöker för allt i världen vara tydlig med när jag har fått grejer. för ärligt talat, om jag skulle säga nej till att få testa en produkt jag i alla fall vill ha och istället köpa den produkten så vore det ett rätt så irrationellt beslut. för mig är det rätt självklart att man trots att man fått en sak ska vara ärlig med sin bedömning och där verkar det ju också fallera rätt rejält ibland. men då handlar det inte att det är att man fått den gratis som är problemet, det är hur gratisgrejerna behandlas av de som fått den. att man inte själv förstår att man förstör för sig själv är väldigt, väldigt synd.
Gillar detta inlägg kan jag bara säga!
Kloka ord! Kan inte annat än att hålla med.
Magnus; du och din vattenmolekyl blir bara mer och mer läsvärd för mig!
Trots att jag själv är en "neutral tränande människa" och då inte bloggare förstår vad du menar med dessa påhopp som företag ogenerat attackerar med. Kanske kan jämföras med telefon- eller gatuförsäljare!?
Låter dock inte som om du kommer rubbas av dessa och då fortsätta skapa givande, glada, tänkvärda, informativa inlägg. Bra!:)
Har för övrigt aldrig hört äkta mans-skvaller så synd att jag missade bugga den där latten.....kanske skulle lärt mig ett och annat;)
/Anna
Bra skrivet Magnus! Ibland är det samma sak på i princip varenda blogg. ALLA skriver om något nytt "sportvatten" eller en ny bars. Men PR-byråerna är duktiga, det måste man säga. Sno ihop ett litet "event", bjussa på din produkt och vips bli nummer ett i träningsbloggvärlden. Och pinsamt få verkar inse att de gör reklam för produkten sen när de skriver om den. Det är mest "idag var jag på coolt event och kolla vad jag fick".
Själv är jag en av de där ekobloggarna du nämner. =) Men jag tackar konsekvent nej till allt som innehåller sötningsmedel, tillsatser eller annan sörja. Nu senast Vitamin Water - som fick MASSOR av "press" på bloggar. Man kan ju fråga sig varför, det har ju INGENTING med träning att göra. Jaja, alla gör ju som de vill och skriver om vad de vill. Lite trist bara att många bloggare gör helt ovetandes reklam.
Vi satt ju där och löste världsproblem. Och Sara, nästa gång får du vara med istället för att vara den där flugan på väggen. ;)
Bra skrivet!
Gratis är gott, men blir det för mycket gratis, och speciellt när det är svårt att urskilja om bloggaren fått det gratis och gör reklam pga av detta eller köpt en vara och är ärligt nöjd är svår att dra. Men en blogg med produkttest efter produkttest går bort. Hur kul är det att läsa?
C ya!
Hittade hit via Saras senaste kloka inlägg, som var en respons på denna. Jag håller med er båda.
Som läsare vill jag känna mig trygg i mitt läsande och det ställer höga krav på ärligheten hos bloggaren. Jag har inget emot att presenteras för testade gratis grejer, så länge jag får veta att det är just det, testade gratis grejer. Men det största kravet är väl egentligen ärligheten.
Många bloggare ser gratisgrejerna som status och tycks göra allt för att bibehålla gunsten hos företagen som sponsrar dem, överöser produkterna med idel beröm och allt är helt fantastiskt bra. För mig tappar sådana bloggar mitt förtroende och lika snabbt mitt intresse.
Om man nu ska ta emot sponsring (vilket jag inte tycker är fel)så måste man någonstans inse att det är företagen som ska vara tacksamma för all reklam de får, inte bloggaren som ska vara tacksam och därför smöra för företagen och då förhoppningsvis få mer gratis grejer. Som bloggare så skriver jag ju dels för min skull, dels för de läsare jag har, min blogg är ju inte startad i syftet att i slutänden ragga gratisgrejer.
Ja, hrm, med detta ville jag nog mest säga: välbehövlig debatt, väl talat! :)
Jätte bra och välskrivet inlägg. Tack för en fin blogg.
//Åsa
Hej Andrea!
Ja, det är inte menat som någon konflikt eller någon illa sinnad kritik( vill understryka det!), mer ett konstaterande av hur det går trender och mönster i träningsbloggandet. Det fina med bloggarna är att man får göra precis som man vill- skriva hur man vill och själv bestämma innehållet. Jag tycker heller inte det är fel att göra profit på sin blog- tvärtom- jag gillar entreprenörsskap men också konsekvens.
Så.. inlägget speglar väl egentligen mest fenomenet produktplacering, sen får man tycka vad man själv vill om det. Egentligen är det väl många företag som inte gör sin research tillräcklig noga heller.
Sara- Träningsglädje
Oj- så många inlägg! Jag tror det är lite ditt fel/förtjänst;) Tack för det:)
Ja, du har en bra poäng, jag gillar ditt förhållningssätt, opartiskhet är inte helt lätt men en bra ambition. Såg att ni kanske drabbas av vulkanutbrottet- låter som en dålig film från 90-talet. Hoppas det ordnar sig!
Caroline & Mattias
Tack ska ni ha!
Anna
Ja, bra liknelse, det känns i mitt fall som lite påtvingat sälj. Jag är för övrigt uppsatt på NIX-registret:)
Angående skvallret så var det ganska snällt. Jag kommer numera att sweapa min omgivning på cafébesök:)
Ha det bra så ses vi kanske på SATS-varvet?
M
ÄtaTränaKämpa
Bra kommentar- det sammanfattar i princip vad jag tycker och menade med inlägget. Jag tycker inte det heller är fel med produkterna- men mest ganska ointressant. Som sagt, det är inte menat som start på en debatt utan mest en reflektion som uppenbarligen fler verkar känna igen sig i.
SportSpice- Petra
Tack för det! Du om någon har väl insikten hur produkt/tidningar/PR byråerna jobbar. Jag håller med, de kan sitt fiske och vet hur bloggarna nappar. Det är väl manga bloggare som vill slå i genom.
Däremot tycker jag det är ganska klantigt och direkt osmidigt att ta min mailadress och maila pressutskick/produktinfo/blogboost utan att fråga om jag vill ha informationen. Jag klassar det som spam som vilka viagramail som helst. Men det gör nog inte alla kanske.
Hur går det med triathlonet förresten?
Agent River
Ja, det var värst. En storm i en latte:-) Haha. Hörs och ses:)
M
Åsa
Tack ska du ha! Allt gott,
M
Skicka en kommentar