Jag är numera som bekant medlem på SATS istället för anställd. Det gör att jag kanske har ett annat perspektiv på företaget än vad gemene medlem har. Det ökar i många lägen förståelsen för beslut mm men jag försöker ändå att se saker ur medlemsögon. Det är ju det jag är, medlem.
Idag kom SATS medlemsbrev i min mailbox. Som medlem och kund är det ibland lättare att kritisera än att berömma saker som är bra. Jag har tidigare nämnt att SATS har en medlemstidning som jag personligen tycker är riktigt trevligt skriven. Den har bra bredd av tips och lyfter fram medlemmar på ett sympatiskt sätt. Jag tycker även medlemsbreven är bra skrivna, informativa och bra balans mellan erbjudanden och en positiv ton i språket. Den här meningen fastnade i alla fall jag för:
"För dig som är löpintresserad lovar vi heta nyheter som du kommer att ha nytta av under kommande säsong." |
SATS har även en Facebook-sida som för ett tag sedan utlyste en tävling i massage. -Bra! tänkte jag, det händer lite grejer i de sociala medierna. Ganska kort därefter och lite förvånande försvann tävlingen och gjordes om i mailform istället. Det var synd, transparensen försvann. Tidigare kunde man se förslagen som strömmade in, nu tappade man bort den möjligheten. Det står inget om tävlingen på hemsidan längre så man kan ju undra vad som hände. Jag tittade precis in på SATS facebooksida och konstaterade att den inte är administerad efter den 24 nov, det är ca. 3 veckor sedan. Flera medlemmar har frågor som med svar som hänger i obesvarade luften. Är det en bra närvaro på facebook?
Jag tror många företag( även i helt andra branscher) lite går på tricket att sociala medier är gratis. Är det gratis? Ja, verktygen, alltså bloggarna, facebook, youtube är gratis, helt riktigt. Det är ganska otroligt med tanke på att allt annat i samhället kostar pengar. Men.. det gäller att underhålla medierna. För att tala ett språk som passar bloggen så är det som att bedriva sin egen träning. Det handlar om kontunitet. Det finns ett otal massa bloggar och facebookkonton i företagskläder som har börjat med att peppra ut inlägg väldigt ambitiöst till en början men efter någon månad har aktiviteten glesnat ut. Det är lite som med träningen efter nyår- den börjar som en raket och dalar 6 veckor senare.
Vill man sköta facebookkontona på ett sätt får som man som företag ska vill dra nytta av får man givetvis anställa en person som sköter aktiviteten på nätet. Det gäller med andra ord ha en snabb administratör som svarar på frågor, lite som att bedriva kundtjänst i ett nytt medium. Just kundtjänstärenden är något som kunderna upplever som väldigt viktigt, se på SJ, Sas och el och- telefonbolagen t.ex.
Tyvärr finns det inte så mänga andra gym-aktörer att jämföra med vilket i sig är ganska anmärkningsvärt. Friskis och Svettis hör till undantagen och har en riktigt bra fan-page. Jag tycker även Nike Women och Nike Running är ett lysande exempel på hur man driver ett facebook-konto på ett smart sätt. Det är närvaro, pepp och i förlängningen tycker man varumärket verkar sympatiskt. Det finns säkert fler- tipsa mig gärna!
:-) Bra jobbat! |
:-( Hrm..? |
7 kommentarer:
Jag tror att de lokala gymmen är bättre på att kommunicera i social media. Säkert mycket för att det finns eldsjälar som hjälper till att uppdatera och svara medlemmarna, och det blir mer personligt när det är lokalt. Sportlife Jönköping har en bra dialog med sina medlemmar på Facebook tycker jag och även mitt eget lokala gym HTA uppdaterar dagligen och svarar på kommentarer.
Men jag håller med dig, tror att många företag inte har en plan innan de ger sig in i det.
lysande analys. sociala medier är som sagt gratis vad gäller verktyg men det kan slå tillbaka vad gäller bad will. ett första steg för ett företag, oavsett bransch, är ALDRIG att skapa en facebookfanpage - det är ALLTID att lyssna till sitt digitala rykte för att SEDAN gå in med aktiviteter där det passar. sociala medier fungerar inte som de traditionella kanalerna - det är INTE en megafon. ursäkta att jag skriker!
jag tycker att GöteborgsVarvet var på god väg - kanske att aktiviteten var lite för hög. det blir lite jobbigt när det är FÖR mycket som kommuniceras ut samt att det är svårt att hålla kontinuiteten.
jag tycker att nike running är bra, nike women är mindre bra. det är en viss skillnad på ton och tilltalssätt och innehåll. sociala medier kräver viss fingertoppkänsla...
Kristina
Ja, det har du nog alldeles rätt i! Detta inlägget gäller riks-sidan. Jag tror du slår huvudet på spiken- det är i dagsläget en ganska planlös strategi!
Sara
Tack! Du fyller i med kloka ord som den expert du är! Jag håller med. Finns det typ fb-konsulter( är du en själv kanske?)?
jag vet faktiskt inte om det finns nischade fb-konsulter - fb är bara en plattform bland många andra. det finns en viss tendens bland "sociala medieexperter" att fokusera sitt jobb till facebook och det tycker jag är lite underligt, för det passar verkligen inte alla företag att finnas på facebook. f
Det företag som jag jobbar på fick hela sin FB-sida nedstängd när vi körde tävlingar där. Jag kan inte detaljerna, men FB verkar ha regler mot tävlingar på sida´n och det är förmodligen vad även SATS har råkat ut för.
Hej Josefine!
Tack för din kommentar!
Det kan vara så som du säger ( jag vet inte själv)men oavsett tror jag man har allt att vinna på öppenhet och i så fall förklara detta på ett tydlig sätt. Man kunde ju annars publicera vinnarnas motivering t.ex. Nu har ju SATS närvaro på sidorna ökat igen vilket jag tror är bra.
Skicka en kommentar