söndag, december 13, 2009

Distansförhållande


När jag var yngre var jag fascinerad av alla som var kändisar som kom från min hemstad Ystad. Det fanns ju inte så många så man värnade om de man kände till. Det var naturligtvis skådespelaren Ernst-Hugo Järegård, handbollspelaren Basti Rasmussen, simmaren Mikael Örn, musikalartisten Karin Glenmark och sångaren Östen Warnebring som toppade listan.
Men den som liksom gav upphov till själva kändisintresset var en man som jag inte ens vet kom från Ystad. Vem då? Jo, Gustaf Håkansson. Gustaf who? Jo Gustaf Håkansson aka stålfarfar(bördig från Helsingborg läste jag nyss på wiki). Men han omnämndes i alla fall i samma mening som Ystad och Haparanda, det s.k. Sverigeloppet. Att bara namnet Ystad nämndes var stort. Varför nämndes han då? Jo, han tog cykeln från Haparanda i norr till Ystad i söder och det var inte direkt karbon och högprofilshjul cykeln bestod av. Han cyklade sträckan på 6 dagar och 14 timmar och 20 minuter. Han var för gammal att ställa upp i loppet och körde utom tävlan, 66 år gammal. När de andra tävlande sov cyklade farfar. Skägg hade han också. Han vann loppet överlägset, utom tävlan.

Appropå detta ska jag gå över till ett gäng som ska göra om Sverigeloppet fast från Riksgränsen till Smykehuk, Sveriges sydligaste udde( där det för övrigt alltid luktar rutten tång;) ). Äventyret kan följas på en blogg och det är tänkt att avverka de drygt 2100 km på tio dagar. Det betyder med andra ord etapper på 210 km/dag. Inte att man blir lite sugen. Kunde farfar så borde väl jag också fixa det. Men det kanske sitter i skägget.



En rolig utmaning att följa om inte annat!

4 kommentarer:

ms sa...

Skön gubbe! :)

Alexander "Cykel-Alex" Amprazis sa...

Tack för bloggningen Magnus! Och självklart ska du köra RS2010! ;)

Du har ju det i blodet!

Magnus sa...

Ja- en go gubbe som hade sagt här;)

Magnus sa...

Ingen orsak Alexander! Det låter tufft och lockande- men som cyklist sedan ett tillbaka får jag se om det är genomförbart. Jag kommer hålla koll på er blog iaf!