tisdag, december 29, 2009

Ett kliv framåt


Igår var jag på Löp & Skokliniken för att investera i ett par nya löparskor. Det blev dock inga skor och jag återkommer till varför lite längre ner.

Det är väl lite stora ord att säga att jag har kommit igång med löpningen men jag har i alla fall varit ute några pass. 3 är mer än noll så att säga. Tanken är att jag ska följa marathon.se 3.30h 26 veckors träningsschema inför Sthlm Marathon i juni. Jag har redan slarvat, det är numera bara 23 veckor kvar och jag ligger redan back på några pass. Jag ska dock skärpa till mig, det är nog enda chansen om jag ska försöka ta mig i mål.

Jag är opererad i min högra hälsena vid 4 månader efter födseln. Jag föddes med för kort hälsena men har inte haft några större problem med foten. Det har dock inneburit att jag är väldigt platt i höger fotvalv och har slitit väldigt snett på mina högerskor. Jag upplever också en viss trötthet i foten efter längre pass i löpning eller på cykeln. I tonåren fick jag utprovat ortoperdiska inlägg till mina skor men de var så pass okomfortabla att jag inte använde dem. Nu när jag ska ge mig på en mara känner jag dock att jag måste ha bra utrustning.


Jag gick till Löp & Skokliniken efter rekommendation av Therese och efter att fått stå barfota på en spegel som såg min fotistättning så fick jag rådet att scanna fötterna för ortopediska inlägg. Jag var beredd på att göra det så jag bokade in en tid. Ju förr desto bättre. Det fick bli kl 07.00 imorse. Det som gjordes var då en liten undersökning av en trevlig sjukgymnast med frågor om eventuella problem, scanning, kännade på fötterna samt lite löpning på ett löpband. Det scannade avtrycket skickas sedan iväg för en grov avgjutning och kommer sedan tillbaka för finjustering så att det passar in i skon. Det hela kostar 1800 kr exklusive skor, extrainlägg kostar 1200 kr. Det kostar med andra ord en slant men är ändå värt pengarna då man sparar skor och kropp på sikt. Utan att veta resultatet av hur det blir kan jag ändå rekommendera er ett besök hos Löp & Skoklinken, trevligt bemötande och kunnig personal.


Jag återkommer med vad det blir skoköp såsmåningom. Jag har tidigare varit lite intresserad av den ganska hypade Ecco Biom-skon men den fanns inte i sortimenet. Vi får se vad som passar i stället.


2 kommentarer:

Jennie sa...

Köpa nya löpardojjor är som julafton! Fick själv investerat, för nu ska det springas minsann. Och cyklas såklart :)
Gott nytt år!
//Jennie

Magnus sa...

Härligt Jennie- samma här:)