onsdag, december 09, 2009

Tabataintervaller


Ibland är det vissa ord som dyker upp med jämna mellanrum. Tabataintervaller är ett sådant. Det har nämnts på på diverse bloggar och nu senast dök det upp som en artikel i Aktiv Träning. Nedan kan du läsa om en fråga ställd på marathon.se på ämnet, där beskrivs närmre hur intervallen är uppbyggd. Jag har själv försökt gräva lite djupare i den studie som har gjorts och ligger till grund för intervallen. Jag skulle gärna sett hur urvalsgruppen såg ut och deras historiska träningsbakgrund såg ut men jag har hittils inte hittat något. Frågan är- finns det quickfix att stärka sin kondition och sitt syreupptag?

Fråga från marathon.se

Hej!
Izumi Tabatas forskning har ju visat (för över 10 år sedan) att det effektivaste sättet att utveckla VO2 max är intervallformen 6-8 x 20s maxarbete följt av 10s vila.
Totalt 3-4 min. träning alltså (uppvärmning,nedvarvn. oräknad).

Denna intervallform har visat sig överlägsen alla andra intervaller, samt distansträning (60 min/1h) på ca. 80% av maxpuls när det gäller att utveckla VO2 max. Samtidigt förbättrades den anaeroba kapaciteten med nästan 30% under försökets 6-veckorsperiod.
Mängden intervaller (volymen) är alltså inte avgörande för utvecklingen av VO2 max. Intensiteten verkar vara nyckelfaktorn.

Anaerob träning ger bättre aerob effekt än aerob träning alltså. Här gäller alltså inte den gamla sanningen att "man blir bra på det man tränar"!

Har man tagit till sig denna kunskap i långlöparsammanhang och kommer den att innebära några förändringar/nytänkande när det gäller träning/träningsupplägg för framtidens långlöpare?


Hej!
Problemen många gånger med undersökningar är att det är en begränsad tid som dessa träningsstudier berdrivs och sen drar man långsiktiga slutsatser. Men det är inte säkert att något som har visat sig efter ett par veckors tid gäller för lång tid framåt.
Visserligen är idrottsrörelsen konservativ men jag skulle tro att exprimenteras mycket med olika former av intervallträning och det är nog svårt att säja vilken som är bäst. Det presenterades ganska nyligen(jag glömt var jag läste det)en studie som visar att det förmodligen inte finns "det perfekta träningsprogrammet" när det gäller löpning utan vissa har nått världseliten på ett sätt och andra på ett annant sätt.
När det gäller intervallträning så är ju det en tung form av träning och den bör kanske inte användas av alla. Man bör ha en viss träningerfarenhet innan sätter igång med intervallträning särskilt den formen som du beskriver som ger, förmodligen, höga halter av mjölksyra.
När det gäller träning som ger mjölksyra så måste man komma ihåg att om man genomför ett sådant pass så "sitter" mjölksyran kvar i musklerna kanske 1-2 dager efter och påverkar alltså träning den närmaste dagarn. Vilket gör att man måste fråga sig nyttan med denna träningsformen under vissa perioder av året.

Gå gärna in på Friidrott.se och klicka fram till de aktivas egna hemsidor och se hur tex Mustafa Mohammed tränar. Det är rätt kul läsning.


2 kommentarer:

Åsa Erlandsson sa...

Hej Magnus!
Alltid lika intressant när det kommer rön om "den bästa träningen".
Läste precis på en cykelsida att nya undersöknngar visat att "long-slow-distance" var det som gav bäst effekt på syreupptaget. Samtidigt kan man läsa att de omtalade 4x4 intervallerna på 90-100% av max ska vara effektivast. (De senare som jag själv ofta använder mig av i olika vairanter med gott resultat).

Jag tror som antyder, att det är mer komplicerat än så, då vi alla är olika och har olika sarka respektive svaga sidor. Vissa blir bra av en viss typ av täning, medan samma träning inte fungerar alls för en annan.

Att det finns någon "quick fix" som passar alla tror jag inte alls på.

För en nybörjare tror jag grundprinciperna i konitionsträning räcker långt, väldigt långt. Ju bättre tränad desto mer induvuduellt med mängd,intensitet och pulszoner mm.

Fast det är ju intressant med olika synsätt på träning och man kan ju alltid inspireras av dem :)

Ha det gott, hoppas man får komma på något pass nån gång
/Åsa

Magnus sa...

Hej!

Ja, det går ju trender i allt och vissa saker hypas. Jag tror som du, det är individuellt, lite som med kost. Vissa saker biter bättre på andra. Det skulle vara intressant att gräva lite mer i just urvalsgruppen för tabatastudien, den är väl prövad på ett gäng antar jag?

Ja, jag skulle gärna gå på en Åsa-klass jag med. Vi får styra upp något:)