tisdag, januari 04, 2011

Känslostorm

Sats nya logga har satt känslorna i rullning på facebook. Vad tycker du?   
Fräsch eller beige?

3 kommentarer:

Alex sa...

När jag tidigare arbetare som instruktör på Friskis hade vi en del diskussioner kring deras logga som "andas 80-tal". Men där har man gått hela vägen och låtit loggan förbli densamma. Bra eller dåligt, vet inte. Huvudsaken är att man är tydlig. Och Friskis varumärke har hög igenkänning (vilket visserligen inte enbart handlar om själva loggan).

När det gäller Sats (min nuvarande arbetsgivare) så har de fått smaka på baksidan av sociala medier, alltså att man måste svara på både hejjarop och kritiska röster. Vilket är bra om man har en långsiktig plan med sina digitala plattformar.

När det gäller loggan tycker jag man kan titta på Virgin och Apple som låtit sina loggor växa organiskt, där nya typsnitt och tillägg känts fräscha och nya (med tiden). Det kanske det inte gör i Sats fall? Eller kommer vi tycka det när vi vant oss?

(Till sist vill jag säga att jag har tillförsikt att både Friskis och Sats gör ett bra jobb. Dock ska man diskutera sådana här ämnen helt klart!)

/Alex

Magnus sa...

Tack för en genomtänkt kommentar Alex!

Jag tycker du kommer nära pudelns kärna, antingen göra man om eller så har man kvar profilen. Jag tycker SATS gör lite både och, dels en ny "räfflad" logo i youtube-filmerna och samtidigt behåller man den gamla romben med ny text. Den färgladare profilen är snygg men den gamla romben är inte lika lyckad. Jag tycker den ilknar lågprisbensinbolaget JET;) Så.. det blir någon slags facelift som bara går halvvägs.

Jag håller med om närvaron på sociala medier. Youtubefilmerna är bra- FB är mindre bra. Det hänger massa obesvarade kommentarer och frågor i luften och det andas irritation. Det är helt klart en negativt för varumärket.

Var kör du? I Gbg? Isf får jag komma förbi:)

Alex sa...

Jag har flyttat till Stockholm så jag finns på Sats Tule och Sats Fridhemsplan i vår. Du är välkommen om du har vägarna förbi huvudstaden! :)