När jag tidigare arbetare som instruktör på Friskis hade vi en del diskussioner kring deras logga som "andas 80-tal". Men där har man gått hela vägen och låtit loggan förbli densamma. Bra eller dåligt, vet inte. Huvudsaken är att man är tydlig. Och Friskis varumärke har hög igenkänning (vilket visserligen inte enbart handlar om själva loggan).
När det gäller Sats (min nuvarande arbetsgivare) så har de fått smaka på baksidan av sociala medier, alltså att man måste svara på både hejjarop och kritiska röster. Vilket är bra om man har en långsiktig plan med sina digitala plattformar.
När det gäller loggan tycker jag man kan titta på Virgin och Apple som låtit sina loggor växa organiskt, där nya typsnitt och tillägg känts fräscha och nya (med tiden). Det kanske det inte gör i Sats fall? Eller kommer vi tycka det när vi vant oss?
(Till sist vill jag säga att jag har tillförsikt att både Friskis och Sats gör ett bra jobb. Dock ska man diskutera sådana här ämnen helt klart!)
Jag tycker du kommer nära pudelns kärna, antingen göra man om eller så har man kvar profilen. Jag tycker SATS gör lite både och, dels en ny "räfflad" logo i youtube-filmerna och samtidigt behåller man den gamla romben med ny text. Den färgladare profilen är snygg men den gamla romben är inte lika lyckad. Jag tycker den ilknar lågprisbensinbolaget JET;) Så.. det blir någon slags facelift som bara går halvvägs.
Jag håller med om närvaron på sociala medier. Youtubefilmerna är bra- FB är mindre bra. Det hänger massa obesvarade kommentarer och frågor i luften och det andas irritation. Det är helt klart en negativt för varumärket.
Fr.o.m. hösten 2009 ingår jag tillsammans med Linda Jonsson och Jessica Clarén i Monika Björns instruktörsteam. Är du intresserad av en inomhuscykel utbildning så skicka ett mail till mig på spinspirit@hotmail.com alt. klicka på bilden! Väl mött!
Kontakt
För bokning av pass, musikfrågor, utbildningar eller gästklasser: spinspirit@hotmail.com
Funktionell spinning
Jag vill att du som tränar på mina pass har nytta av din konditionsträning även utanför spinningsalen. Två viktiga ingredienser för att förbättra sin kondition är variation i träningen och att ha en tydlig målbild när man ska vara på topp.
Jag tillämpar s.k.periodiserad träningnär jag leder mina spinningpass. Det innebär kortfattat att hela terminen är planerad i förväg.
Periodiserad träning handlar om att passen är uppbyggda som traditionell konditionsidrott är( influerad av utomhuscykelträning).Det betyder att man som deltagare jobbar för ett mål när formen ska vara på topp. Målet sätts till slutet av varje termin. Olika typpass varvas för bästa resultat i en mix av styrka, tempo och intensitet på terminsbasis. Upplägget innebär att intensiteten är något lägre inledningsvis så att vi bygger en bra konditionsgrund att stå på. När vi närmar oss målet i slutet av terminen kommer det ges möjlighet att köra med högre intensitet, s.k. progression.
Spinning är utmärkt träning för att jobba med konditionens centrala delar, hjärta och lungor. Har Du ambitioner att springa motionslopp framåt våren går det ypperligt att träna upp hjärtat på cykeln vinter/vår/höst och när vädret sedan tillåter kombinera man det med exempelvis löpträning( lokal träning, grenspecifik, kan vara simning, cykel osv)
Känner Du att du saknar ett mål i spinningsalen och din kondition fastnat på en viss nivå? Då hoppas jag kunna hjälpa dig komma ur den onda spiralen. Träning ger färdighet- träna rätt för bättre resultat!
3 kommentarer:
När jag tidigare arbetare som instruktör på Friskis hade vi en del diskussioner kring deras logga som "andas 80-tal". Men där har man gått hela vägen och låtit loggan förbli densamma. Bra eller dåligt, vet inte. Huvudsaken är att man är tydlig. Och Friskis varumärke har hög igenkänning (vilket visserligen inte enbart handlar om själva loggan).
När det gäller Sats (min nuvarande arbetsgivare) så har de fått smaka på baksidan av sociala medier, alltså att man måste svara på både hejjarop och kritiska röster. Vilket är bra om man har en långsiktig plan med sina digitala plattformar.
När det gäller loggan tycker jag man kan titta på Virgin och Apple som låtit sina loggor växa organiskt, där nya typsnitt och tillägg känts fräscha och nya (med tiden). Det kanske det inte gör i Sats fall? Eller kommer vi tycka det när vi vant oss?
(Till sist vill jag säga att jag har tillförsikt att både Friskis och Sats gör ett bra jobb. Dock ska man diskutera sådana här ämnen helt klart!)
/Alex
Tack för en genomtänkt kommentar Alex!
Jag tycker du kommer nära pudelns kärna, antingen göra man om eller så har man kvar profilen. Jag tycker SATS gör lite både och, dels en ny "räfflad" logo i youtube-filmerna och samtidigt behåller man den gamla romben med ny text. Den färgladare profilen är snygg men den gamla romben är inte lika lyckad. Jag tycker den ilknar lågprisbensinbolaget JET;) Så.. det blir någon slags facelift som bara går halvvägs.
Jag håller med om närvaron på sociala medier. Youtubefilmerna är bra- FB är mindre bra. Det hänger massa obesvarade kommentarer och frågor i luften och det andas irritation. Det är helt klart en negativt för varumärket.
Var kör du? I Gbg? Isf får jag komma förbi:)
Jag har flyttat till Stockholm så jag finns på Sats Tule och Sats Fridhemsplan i vår. Du är välkommen om du har vägarna förbi huvudstaden! :)
Skicka en kommentar