fredag, december 10, 2010

Produkttest, Gore Running Wear


I förra helgen var jag ute och sprang ett medeldistanspass i ett vackert och vintrigt Göteborg. Temperaturen låg några grader under nollsträcket inlindat i en svag bris. Jag fick då tillfälle att prova några av de plagg jag fått från Gore. Det rörde sig om Gore Mythos Jacket och Gore Challenger WS Tights, båda två löp-plagg lämpat för kallare väder och med  utrustade med windstopper i både jackan och tightsen. 

Bra tänkt!
Det är kläderna som gör mannen sägs det och under löprundan kände jag verkligen att det är befriande att springa med bra utrustning. Kläderna märktes inte. Jag frös inte och var inte för varm. De andades perfekt med endast ett underställ på överkroppen och ett par höga kompressionsstrumpor på benen.Detta  gjorde att jag egentligen var ganska lätt klädd trots att det är några minusgrader ute. När jag sprang över broarna och slogs av vad grymt det är att ha windstopper även i tightsen. Vinden smet förbi låren på brokrönet istället för att sätta sig som en kylklamp i dem. 

Funktion är A och O. Gore tänker 2 gånger på detaljerna utan att pråla till i onödan!

Känslan av kvalitet är hög, högre än alla andra märken jag har sedan tidigare. Passformen är kroppsnära och utrustad med snölås i midjan på jackan. Sömmarna är verkligen fint sydda och perfekt tejpade. Detaljkänslan andas kvalitet utöver det vanliga. Det märks att också att Gore värderar funktion och finesser högt. Jackan har en ficka på överarmen, perfekt för iPoden eller telefonen och fodrade handflatsmuddar för händerna. Det finns gott om reflexer både fram och bak så reflexväst är inte nödvänligt om det skulle skymma under löprundan. 
Gore säljs och marknadsförs i något mer nischade sportbutiker som Löplabbet, Löp-och skokliniken och Cykelcity. Prismässigt ligger de något över konkurreneterna men å andra sidan är kvalitetskänslan  betydligt högre. Betygsmässig hamnar de i topp!

Gore Challenger WS Tights

Gore Mythos Jacket 
Varma kläder i en kall stad.
Håkan Hellström hade gråtit av det vackra vädret.

Inga kommentarer: