tisdag, januari 29, 2008

Grattis på minus-tio-årsdagen

Enligt en artikel i DN om en studie i Storbritanien är den som tränar måttligt( ca. 3 timmar/vecka) 10 år yngre i kroppen än de som inte tränar alls.
Studien bygger på 2400 tvillingpar i åldern 18-81 år och efter inlämnade blodprov har det visat sig att man har funnit att de tränande tvillingar har längre telemorer.

Telomerer? Jo, telomererna sitter på kromosomernas ändar och är kopplade till åldrande. Telomererna skyddar kromosomerna( som bär vår arvsmassa) vid celldelning. Kromosomerna tenderar att bli kortare ju äldre du blir. Telomererna verkar alltså som ett skydd för din arvsmassa liknande som den lilla plastbiten som sitter längst ut på ett skosnöre vars uppgift är att skydda snöret. Längre telomerer är alltså kopplade en yngre kropp och tränar du regelbundet kan du med andra ord påverka telemorernas längd jämfört med om du inte tränar alls. Dessutom visade studien att träningen gav effekt oavsett vikt, rökvanor eller sociologisk bakrund. Forskare hävdar också att träning kan skydda mot stress och inflammation, faktorer som också påverkar kroppens åldrande.



Det är alltid trevligt att fylla år baklänges. Det är bara att visa upp legitimationen på systemet nästa gång;) Blame it on the telomers!

(Kan även läsas i Aftonbladet, Svd)

/M




En liten läkarfågel tillika sånglärka påpekade att det heter telomerer och inget annat. Jag hoppas att Aftonbladet gör som jag och korrigerar sin text;)

Tack till expertisen!

2 kommentarer:

Terese sa...

Vilken tur att du upptäckte min blogg så att jag fick chansen att upptäcka din! Jag ska definitivt lägga in den på min länklista nu. :-) Jag ska ner till Göteborg den 1 mars på Monika Björns endagsinspirations/kunskapsdag. Ska du?

Magnus sa...

Hej!

Tack för det Terese!

Jag ska göra detsamma, länka till dig alltså. Du är verkligen flitig i ditt bloggande!

Jag vet inte hur det blir med mini-milleniumet men jag hoppas att det stämmer i kalendern då.

Det har verkligen poppat upp träningsbloggar som svampar på senaste tiden. Kul!

Mvh Magnus