lördag, februari 09, 2008

Fil good or fil bad?

Jag kan inte påstå att jag är 100% insatt i fildelningsdebatten som nu åter igen blommat upp med tanke på åtalet mot PirateBay( DN, SVD, AftBl). Detta inlägget är inte heller något ställningstagande för eller emot vad som är rätt eller fel,  men jag följer debatten på håll eftersom musik ligger mig nära om hjärtat och musik och jag använder mig av musik när jag instruerar. 

Nu har STIM ( artikel SVD)gett sig in i debatten och föreslår en licens för de som fildelar- och på så sätt får artisterna sin del av kakan. Det är svårt att hitta lösningar som är bra för alla. Denna idén tycker i alla fall verkar vara helt ok. Hoppas det blir ett enkelt system som många nappar på- i så fall ska jag skaffa mig en licens.

I nyfikenhet gick jag in på STIMS hemsida och läste lite där. Detta är inte direkt kopplat till fildelning, men ändå,  jag fann då detta:


Ledarledda motionspass
"Du som använder musik vid ledarledda motionspass, till exempel aerobics, gympa, spinning, yoga med mera ska ha en musiklicens från Stim."


Kände ni som är gruppträningsinstruktörer till detta? Jag gjorde det inte och har således ingen licens. 

Många klädkedjor sponsrar och betalar för  kläder som ska bärs av oss som instruerar( åtminstone inom World Class)- allt för att medlemmarna ska få upp ögonen för kläderna och i förlängningen köpa från samma märke. Musikbranschen kanske borde ta samma grepp om instruktörerna d.v.s. se oss som reklambärare för deras produkter- artisterna? Jag får får ofta frågor om vad det är för musik som spelas på mina pass. Det är utmärkt reklam för musikbranschen. Helt gratis dessutom. Känns det inte egentligen lite märkligt eller är parallellen dum? Vad tycker ni?

Ha en trevlig helg!

M


4 kommentarer:

Stina sa...

Jag håller helt och hållet med. Musikbranschen fortsätter bete sig som den stenålders koloss på lerfötter som den är. I stället för att vara proaktiva och agera positivt agerar man polis och bestraffande. Om musikbranschen hängde med i utvecklingen och skapade förutsättningar i stället för att jaga skulle de kunna tjäna pengar igen. Och det är inte som att gymmen inte redan betalar stimpengar eller så. För det gör de. Mycket pengar.

Magnus sa...

Ja, precis. Inte så att jag missunnar att upphovsmännen får in pengar för sina insatser- men själva branschen och bolagen verkar vara lite giriga. Lite komplex situation att de både är för och emot sina kunder.

Terese sa...

På Sats betalar de för alla instruktörer, så det är ingenting man behöver tänka på själv. Då blir det lagligt och bra. :-)

Magnus sa...

-->Terese

Det är samma på World Class fick jag berättat för mig häromdagen.

Bra:)