fredag, mars 07, 2008

Skattjakt

Jag får ibland mail eller kommentarer från bloggläsare eller kollegor som berättar hur svårt det är att hitta "ny" musik. Väldigt många instruktörer spelar nästan precis samma musik som sina kollegor. Bra eller dåligt.. jag vet vad jag tycker i alla fall- inte speciellt spännande om man kan varenda låt utantill hela passet i genom. 
  
Visst är det bra att man kan känna igen sig- men- det är inte heller farligt att spela musik som kanske bara få har hört,  eller kanske rent av kanske bara du har hört. Våga överraska! 
För mig är en instruktör som inte är intresserad av musik oftast inte en inspirerande instruktör- man kan ha en fantastisk utstrålning och nå sina deltagare på många sätt- men saknas passionen för musiken så är det som att äta på 28+ men kocken har glömt att krydda maten. 

Hur hittar man då musik som är bra som man inte visste fanns? Intresse för musik är naturligtvis A och O är och öppenhet och nyfikenhet lika viktigt. Jag tänkte lista mina främsta inspirationskällor. 

1. Radion 

För mig är fortfarande den gamla goda analoga radion den främsta inspirationskällan. Jag lyssnar mest på SR P3 men vill samtidigt slå ett slag för t.ex. studentradiostationer. Visst, mellanpratet kan man kanske vara utan ibland men oftast vågar de spela lite annorlunda musik på mindre radiokanaler.


2. Datorn/ digitala media


Internet, web-radio, podcasting, musiksiter- listan kan göras lång! Jag brukar själv förlyssna musik på på t.ex. iTunes. Hittar man något man gillar så är det bara att starta ett konto och tanka ner. Snabbt, smidigt och tillgängligt.Det finns även massvis med bra musikbloggar som skriver och tipsar om musik. Titta närmre på länkarna nedan!

Musikbloggar



Mp3-webshops


PodCasting( Bloggar i ljudform- egna mixar, webradioshower mm)



3. Klubbar/barer

Spetsa inte bara drinkarna när du är ute;)- spetsa örona stället och hör vad som spelas! Jag har själv jobbat som dj några år och det är bara gå fram att fråga vad som spelas om det är något du gillar. Oftast gör du dessutom dj´n glad om du säger att du gillar musiken- men undvik att önska något.. det brukar inte uppskattas lika mycket..


4. Tv/Film/Reklam

Oftast finns det massa bra musik i både film, reklam och bra tv-shower. Lyssna lyssna lyssna!

Tv


Reklam

Det är bara att klicka genom länkarna och hoppas det inspirerar. Tipsa gärna tillbaka!

Trevlig helg!

/M

Inga kommentarer: