söndag, oktober 12, 2008

Millenium Exclusive


Efter en natt med bra sömn och en ordentlig frukost tog jag mig ut till Gymnasium Torslanda vid kvart i nio på morgonen. Tyvärr satt förkylningen kvar om än dock i näsan. Jag har varit i Torslandakrokarna förr men tog det säkra  före det osäkra och hade gott om tid i bilen. Väl framme på Hisingssidan tyckte jag känna igen mig men efter några cirklingar mellan Volvos olika anläggningar fram och tillbaka så kunde jag inte minnas den sista avtagsvägen. Tiden rullade på så i sista stund ringde jag 118118 och kopplades till Gymnasium som snabbt och vänligt guidade mig(tack!) till rätt avstickare. 09.29.30 anlände jag och trillade in i salen som sista man. Jag hann- på håret.

Dagens värdinna och värd, Monika Björn och Matthew Griffiths

Förmiddagen innebar 2 timmars teoriledda föreläsningar av inspirationssprutorna Monika Björn och Matthew Griffiths. Båda har en smittsam positivism och injicerar energi och kreativitet och blandar skratt med proffisionalism. Två underbara människor med andra ord! Allt från ledarrollen i spinningsalen, till musik och teknik, till pulszoner etc avverkades och vävdes ihop under temat classdesign. För egen del fick jag några nya inputs och idéer och fick fräscha upp lite gamla kunskaper som är värda att ta upp igen.


Det blev ett snabbt ombyte efter föreläsningen innan vi äntligen satt upp i spinningsalen. Torslandaanläggningen har en fantastisk spinningsal byggd i fyra etager, högt i tak, kraftfullt nyanserat ljud, bra ljussättning, fin ventilation, ca. 45 cyklar och utrustat med Activio och Spinnercyklar. En riktigt toppsal med andra ord! 40 förväntansfulla cyklister loggade in sig i Avtivio och därefter leddes klassen i team av Monika och Matt. 


Första klassen handlade om att lägga olika loopar i samma tempo och sedan upprepa looparna några gånger. Första delen av passet gjordes dessa loopar på raksträcka, stående raksträcka och kombinerad raksträcka i 30/30/30. Som högst stack kadensen iväg över 100 så det gällde att hänga med speciellt i de stående partierna! Andra delen av klassen innebar ganska raska kliv i pulszonerna, något som jag själv inte har kört så mycket, d.v.s. att gå från 65% av MP till 85% så snabbt man kan och detta utan att försöka att dra på sig syra och bli stum i benen. Tufft och utmanande! Musiken till klassen var mycket bra- bra pump i cykelblocken och sköna nedvarvningsspår däremellan. 

Jag hade tyvärr lite oflyt med min cykel som verkade vara ett måndags-ex, motståndsökningen var mycket ojämn och gick från inget motstånd till att verkligen bita till emellanåt, mycket frusterarnde just i tempobiten av klassen där glappet var som störst. Som detta inte vore nog så var SPD-kopplingarna väldigt lösa vilket faktiskt fick min fot att lossna på en stående raksträcka i ca 90 rpm men jag lyckades parera och klarade mig ifrån att skadas med en reflexmässig undanmanöver och med andan i halsen. Piew! Detta var dock en liten sak i sammanhanget då klassen och salen i övrigt var toppen!

Efter avslutad klass bjöds på en grymt god lunch från PicaDeli( brödet var helt fantastiskt!). Jag fick snabbt byta några ord med Anna som skriver bloggen Orka Mera.  Återigen trevligt att få ett ansikte på en bloggare som man tidigare bara läst på nätet! 

Eftermiddagen innebar en workshop för att försöka blanda ihop teori med praktik. Det gick ut på att bygga en 60minklass och sedan presentera denna som den bästa klassen som någonsin gjorts;) Vi delades in slumpmässigt och jag hamnade tillsammans med fyra mycket trevliga och taggade instruktörer. Vår grupp fick representeras av Ljungby, Malmö, Stockholm, Värmland( tack för fint samarbete och ursäkta mitt dåliga namnminne!) och mig från Göteborg- bra mix enkelt! Vi fick 60 min på oss och kom fram till att göra en fartleksklass byggd som en pyramid. Idéer och  fint teamwork gifte sig snabbt och det hela ledde till en andraplats och ett pris i form av en goodiebag från Belgiska Pralinboden. Mycket trevligt!


Den vinnande klassen

Den vinnande klassen gjorde på temat extensiva intervaller och var mycket snyggt illustrerad.

Eftermiddagen avslutades med ytterligare en klass och klassen liknade vår byggda klass en  hel del eftersom vi körde en lång pyramid. Än en gång ledde Monika och Matt klassen på ett medryckande sätt och stundtals skreks det och peppades det spontant i salen. Klassen avslutades med en lång yogainspirerad stretch i en annan sal och när väl den var över mådde man som en trött och nöjd prins! 

Stort TACK till Monika och Matt för en fantastisk dag! Det blir fler millenium för mig och nästa år är det väl 10års jubileum så det ska bli spännande vad som händer då!  Somthing big is in the air!

Lär mer om Millenium Exclusive på:

Annas blogg: Orka Mera

Monikas/Johannas blog: MojoLifestyle


5 kommentarer:

Cizzi sa...

Vad kul det låter. Nästa år ska jag dit som sagt. Ett tips om du har facebook, nu finns det en Activio grupp. Gå gärna med =)

Magnus sa...

Ok, trevligt- jag är med så det får jag kolla in! =) Tack för tipset!

M

Magnus sa...

Ok, trevligt- jag är med så det får jag kolla in! =) Tack för tipset!

M

Anna (Orka mera) sa...

Magnus - kul att träffas och få ett ansikte på dig!
Nu ska här knåpas nya pass. Är så inspirerad att sätta tänderna i något nytt och fräscht! Hoppas chokladen smakade förresten.... är inte så lite avis :)

Anonym sa...

Det låter som att jag missade något bra. Får vara med nästa år istället...