måndag, november 15, 2010

Träningstrender 2011


Året 2010 börjar lida mot sitt slut. Årets nyheter och trender började i någon slags back-to-basic-trend och slutade i ett nyhetsregn med amerikanska inköpta koncept. Sammantaget en spännande start men en kanske lite idéfattig avslutning. Oavsett vad jag tycker verkar nyheterna fallit i god jord i träningssverige, det ryktas om fulla hus på de nya passen.
Bloggarna om löpning slog i genom ordentligt och fivefingerskon nådde utanför de riktigt inbitna löparna. TRX var också en förkortning som fick en innebörd i form av spännbandsträning från taket. Cross-fit-träning blev en allt mer vedertagen träningsform. Träningsresorna kom på bred front och verkar växa ytterligare även inför 2011. Förr fanns nästan bara golf- och surfresor till sommarresmål men nu finns det löpresor, triathlonresor, yogaresor och gruppträningsresor som når till en bredare publik.

2011- hur kommer det bli?

Baserat på bloggar, en svajig magkänsla och några få andra spaningar har jag försökt koka ihop detta till en egen svensk spaning. Göran Adlén ( i klippet här) ville sammanfatta 2011 trender till äkta och back-to-basic. Mina ord blir sammanfattningsvis kvalitét och athltetisk. Här är min trendspaning för 2011.

Branschen

*Value for money. Sveriges gymmedlemmar börjar ställa krav på allvar. Den svenska gymkonkurrensen ökar och närmar sig bristningsgränsen vilket leder till att medlemmen väljer gym med större noggranhet än aldrig förr. Inom gymbranschen pratas det ofta om ordet retention d.v.s. att försöka behålla medlemmarna efter att kontraktet har löpt ut. Idag är medlemmar inte speciellt varumärkestrogna. Det är ett stort problem för gymaktörena då de hela tiden måste sälja nya medlemskontrakt när gamla medlemmar inte väljer att förnya sina avtal utan istället provar nästa år hos konkurrenterna. Min spaning handlar således ganska mycket om detta problem och hur gymmen ska få sitt varumärke att andas långsiktighet och stärkas i konsumenterna ögon. Därför har jag valt att dela upp själva förädlingen av gymmens varumärken i 3 delar.
Priset kommer fortfarande i viss mån styra valet av gym men kvaliteten värderas allt högre. Medlemmar som betalar 200 kr/månad förväntas få en upplevelse som motsvarar priset. De som däremot 500 kr/månad ställer andra och högre krav. De kommer söka information mer aktivt innan avtalen skrivs på. Vad avgör? Kompetens och service d.v.s. duktiga instruktörer, framkant när det gäller nyheter samt lokaler som motsvarar priset. Personalens roll kommer bli avgörande och det personliga kommer lyftas fram som ett pr-vapen i att visa egensinnighet. Potentiella medlemmar kommer börja jämföra gym mot varandra och träningsbloggarnas roll blir det nya Råd&Rön.
Dammiga styrkemaskiner, överfulla papperskorgar, kalla duschstrålar och hårbollar i duschsilarna kommer stå inte tolereras för dyrare gym 2011, då kommer medlemmarna leta efter exit-skylten direkt. Man vill ha valuta för sitt medlemskap.
Utopi: Gympriser jämförs på prisjakt- betyg, kommentarer och omdömen får en avgörande roll för valen. 100% nöjdgaranti införs.

Varumärkesförädling

* Ökad interaktion. Det är för mig nästan förvånansvärt att gymbranschen inte verkar ha förstått sociala medier bättre, om än alls, nu mot slutet av 2010. Det finns exempel på företag i andra branscher som släcker ner sina hemsidor för att bara finnas på Facebook. Gym har allra högsta grad en målgrupp som använder sociala medier men detta fångas inte upp. Dessutom bokas klasser redan via nätet/smartphones vilket innebär att användaren befinner sig i datormiljö. Hur snappas detta upp idag- knappt alls.
Gym har idag gjort halvhjärtade försök att starta ett facebook-konto och skriva kampanjpriser i status raden- hur socialt är det? Nä, i det digitala vardagsrummet vill vi vara fria från priser och produkter, vi vill ha tips( youtube, musik m.m), diskussioner, interaktion med personlig prägel och helt enkelt socialisera som vi gör inne i gymmet. Ett gym med en inaktiv blogg eller en uppenbar marknadsföringapparat som andas spam/sälj i statusraden är förmodligen en sämre närvaro på internet än att finnas där över huvudtaget.
Utopi: Kundtjänst-tjänster erbjuds på facebook för snabb och transparent hantering. Like-knappen kommer finnas i gruppträningsschemat på webben och gymmen kommer ha både bloggande instruktörer och medlemmar direkt på hemsidorna.

* Grön träning.Träningsbranschen börjar inse att ekologi och miljö är bra för varumärket. Ett gym slukar massor av ström och 2011 känns det onödigt att löpband drivs med el. Ecomillbanden slår i genom, varför ödsla massa volt och ampere och rörelseenergi ut i ingenstans. Gymmen sparar dessutom dyra el-räkningar samtidigt som dina löpsteg bidrar till en grönare värld.
Utopi: Vi kommer se gröna avdelningar på gymmen, precis som i mataffärerna. I en grön avdelning sliter man inte på moder jord utan tränar helt utan el, även kondition. Motståndet på spinningcyklarna byts ut mot motståndsdynamos som alstrar ström och driver ljus och ljud på gymmen. Spinningens döps om till ReCycle. Rörelseenergins värme från gruppträningens tränande återanvänds via luftreningsfilter i aktiva gym-hus och blir värme i lokalerna.

* Goodwill. Det har redan börjat synas så smått, SATS tog bort solarierna och samarbetar med dopingjouren. Sportlife stöttade Rosa Bandet / bröstcancerfonden och Gymnasium höll eget konvent i slutet av året där man vände sig till medlemmar utanför sin egen medlemsbas. 2011 gäller det att synas även utanför gymmets egna väggar. Det kan handla om att visa att man bryr sig om omvärlden. Kanske kommer fler konvent att uppstå under året och faktiskt visa upp verksamheten för potentiella medlemmar. Det blir viktigare att profilera sitt varumärke i rätt sammanhang och framhäva träningens effekt framför yta och utseende. I tider då svenska samhället brottas med undertoner av rasism och diskriminering är det av största värde att framhäva öppenhet och fördomsfrihet.
Utopi: Första feelgood-doku-såpan Gymmet visas på kanal5.

Träningstrender för motionärerna

* Athletisk träning. Vår träning börjar mer och mer likna vid riktiga proffs och vi vill göra samma övningar som våra idrottsstjärnor gör i sin fysträning. Vi vill löpskola oss på samma sätt som de som tar olympiska medaljer, vi vill ha genomtänkta klassupplägg på spinningen som riktiga cyklister, göra samma core-övningar som friidrottarna och allmänt sett träna mer målfokuserat.
Vi kommer intressera oss mer för hur våra personliga förebilder tränar och försöka ta efter. Periodiseringen börjar sprida sig mer, inte bara inom kondtionsträningen utan även inom styrketräningen. Modemässigt tar vi in mer inspiration från stjärnorna och ser proffsigare ut inne i gymmet. Kompressionsplaggen blir inte längre ett plagg för cyklister, löpare, triathleter utan når ut till den vanlige motionären.

* Det funktionella hemmagymmet slår igenom fullt ut och märks lika självklart som en Billy bokhylla eller soffa från mio i de svenska hemmen. Lings gymnastik förädlats till en funktionellare variant med de rätta redskapen. Vi fortsätter träna på gym men tränar som komplement också i hemmet alltmer.
Utopi: IKEA tar fram en snygg förvaringsmöbel, Knip, med snygg och prydlig förvaring för TRX, kettlebell, bosuboll, medicinboll, balansplatta, yoga-matta och stretchcordz. Hotell erbjuder en extraruta i bokningen gymkit för träning på rummet.

* PreWorkOut. Vem vill gå på AfterWork(Out) och bryta ner träningen och välbefinnadet med utspädd fatöl och torrt vitt bröd 2011- inte träningsmänniskan v.2011 i alla fall. AfterWorkOut är 2011 års svordom i träningskyrkan. Nej, vi vill istället äta umgås före jobbet med en bra sammansatt frukost efter vår morgonträning. Morgonträningen växer 2011- upp i ottan och kanske köra ett pass på kvällen med? Varför inte. Vi vill komma till jobbet pigga och alerta med minst 45 minuters träning och en lätt klädsam eftersvett i pannan. Vi umgås med våra träningskamrater redan före jobbet och vår frukost är kryddad med efterendorfiner i gommen.
Utopi: Restauranger/cafén öppnar upp för tidseffektiva frukostar och erbjuder både lchf- och isodietsfrullar istället för rena kolhydratbomber och latte-köer som idag. Gym fortsätter syssla med träning, caféer med mat men samarbete dem emellan leder till mervärde! På restaurangtoalettern står tankrämstubar bredvid tvålen så du kan komma med ditt bästa colgate-smile på morgonmötet på jobbet. Nike tar fram en väska som förvarar både laptop, vattenflaska och svettiga kläder i ett gummiisolerat fack i en enda snygg förpackning istället för 3 olika väskor.

* Nya passproducenter. Förra året inleddes med en gruppträningsnyhet på SATS, ett koncept framtaget av Nike: Nike Dynamic Training. Nyligen introducerades Jukari Fit to Flex av Reebok på Worldclass. Runtomkringindustrin av själva gymbranschen har insett värdet av att positionera sig även inne i gymmet under själva träningen för att i förlängningen sälja sina egna produkter. Detta är något jag tror vi kommer se mer av under 2011. Klädindustrin har stor makt att styra trenderna och kan dra nytta av detta i försäljningen.

*Träningsbloggarna blir digitala makthavare fullt ut. Träningstidningarnas värde devalveras allt mer när bloggfloran växer så det knakar. Det finns förmodligen fler blogläsare än tidningsläsare. Det är en svår balansgång för tidningarna och vilsenheten märks.Visst vill man ha en hederlig papperstidning men samtidigt flyttas fokus till alltmer till nätet. Tidningarna står inför ett problem när tidningsbloggarna har ett intressantare innehåll än själva tidningen. Bloggläsarna kan dessutom följa sin personliga favorits åsikter som är mer frispråkiga( folkliga) och personligare än tidningarnas.
Utopi: Den första snyggt utformade digitala träningstidningen föds med övningar på youtube, playlists från spotify och interaktiva chat-pass. iPad och läsplattorna blir nya plattformar 

* Allround. Vi vill vara allround i vår träning, ha bredd och bli bättre på allt. Det handlar om kondition. Styrka. Rörlighet. Balans. Spänst. Motorik. Inre skärpa. Allt i en enda kropp. Influenserna kommer starkare från öst än från väst, att apa efter USA innebär bara att vara tvåa på bollen. 2011 blir den svenska ninjans år. Vi kommer se fler varianter på cirkelträning och fler funktionella gruppträningsklasser. Utomhusträningen växer och kanske får vi äntligen se rena löpklasser i vår?

Vad tror du blir 2011 års nymodigheter?

16 kommentarer:

Jennie sa...

Så bra Magnus, man kan alltid lita på dej. Dina trendspaningar inför kommande år. Ses vi på fredag förresten?
Kram
Jennie

Träningsglädje sa...

fy fasen vad bra. nästan lite bättre än förra året.

Jessica sa...

DU är ju bäst!

ÄtaTränaKämpa sa...

Jag kan nte annat än hålla med i hurraropen, på pricken!

Annelie Bottne sa...

Klockrent!

Magnus sa...

Tack tack för alla kommentarer!

Och ja, Jennie, vi ses på fredag:)

mojo sa...

Otroligt bra skrivet. Verkligen.

Kramar
Mo

Henry sa...

Min största förhoppning inför 2010 är att någon öppnar ett vettigt träningscenter i GÄVLE....Där finsn f-n inget alls. Hel otroligt.

Henry sa...

2011 skulle det ju vara...

Spark i baken sa...

Grymt!

Ashkan sa...

rolig och intressant blogg....

Anonym sa...

Halkade in här via Jims blogg, får nog se till att återkomma, det här var både välskrivet, insatt och lite visionärt.

Johan sa...

Jag har surfat lite planlöst och hoppat från blogg till blogg och det här var det bästa inlägget denna surfrunda.

Magnus sa...

Tack för ytterligare kommentarer!

jossan sa...

Intressant analys och bra skrivet!
Jag tror mycket på samma saker som du nämner. Det här med "back-to-basic" känns aktuellt inför varje nytt år, eftersom det ständigt kommer nya, krångliga träningsmetoder som tar ett tag att avvisa..

Hårdträning, som bootcamps och militärträning, tror jag är en trend som fortsätter hålla sig stark. Just nu är det inne att kunna känna att man "ger järnet" på träningen.

På gymmens dansklasser tror jag att vi kommer att få se något nytt i och med mer och mer inslag från klassisk balett. Det började lite smått redan genom att piloxing introducerades, och i USA är det just nu väldigt inne med balett. Väntar med spänning på att det kommer hit också..
Tror att detta hänger ihop med samma strävan efter perfektion som gör att vi älskar athletisk träning och vill köra som elitidrottsstjärnorna just nu :)

Funktionell träning kan nog inte heller bli otrendigt. Dock tror jag att vi kommer att skala ner mer och mer - köra övningar med den egna kroppen igen och använda så få redskap som möjligt. Kettlebells är ju trots allt nästan det enda funktionella redskap som slagit igenom riktigt stort den senaste tiden.. Coresticks och bulgarian bags undrar jag hur ofta vi kommer att se framöver.

Hursomhelst, det blir ett spännande nytt träningsår :)

Magnus sa...

Tack Jossan för en bra kommentar! Jag tror du har helt rätt med dansen. Jag tror även saker som filmen Black Swan med Nathalie Portman ( som handlar om klassisk balett) säkert boostar din teori. God fortsättning på 2011:)