måndag, december 08, 2008

Fitnessfestivalen- en sorglig tillställning


Jag gjorde i lördags ett snabbt besök på fitnessfestivalen på svenska mässan. Min tanke var att se om där fanns något som kunde inbringa inspiration eller om det fanns någon ny produkt inom pulsområdet eller i spinning. Visserligen var Actvio på plats och
Matthew Griffiths körde ett demopass på stora scenen när jag var där. Matthew har en grym presentationsröst och känns alltid inspirerande att se och lyssna till. 

Även polar fanns representerade och skyltade främst med deras nya serie FT(Fitness)  med toppmodellen FT 80 på stora planscher. Och visst är den snygg! Numera satsar polar på sitt träningsprgram Star som hjälper till att skräddarsy träningen efter dina behov. Läs mer här.


Men.. Annars var mässan en bedrövelse. Tyngpunkten låg på bodybuilding och mässbåss efter mässbås sålde proteinpulver och andra artficiella matsubsititut för att bygga den ultimata kroppen. Cirkus grotesco i stan. Uppumpade biffar, glansiga och oranga solariekroppar, silikonlökar på tvättbrädsmagar, vm i fula taggtrådstatueringar- som om man hade kokat ned hela världens whitetrashideal till en deciliter härsken kokosolja. Inte min bag- alls. Jag vet ingen annan "sport" där den som dyrkas mest är den som pumpat i sig mest otillåtna medel. Osunt, plastigt och  Det borde klassas som underhållning snarare än sport. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som att jag inte missade allt för mycket. Schysst klocka. Jag är sugen att köpa en ny pulsklocka att använda inomhus. Orkar inte dra med min Garmin in i spinningsalen direkt och min Polar F4 känns alldeles för simpel nuförtiden. Är du föresten anmäld till GöteborgsVarvet?

Magnus sa...

Nej, du missade ingenting faktiskt!

Ja, den är riktigt snygg- jag tror jag ska uppdatera snart. Äntligen har polar anlitat en vettig designer!

Jag är anmäld och ska springa. Jag har faktiskt lyckats springa ett löppass i veckan nu de senaste månaderna vilket aldrig har hänt tidigare, inte såhär sent på hösten iaf. Det hade varit kul att springa lite snabbare nästa år. Eller hur?

Löpning & Livet sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag var där på söndan och då fanns det verkligen inget mer än kosttillskott, trashiga människor och fula kläder.. tråkigt!

Magnus sa...

Jag hade också hoppats få se lite kläder men det var ingen höjdare där heller. Nej, det är en relik av det förgågna som hälsobranschen borde ta avstånd från.

Sofy sa...

"som om man hade kokat ned hela världens whitetrashideal till en deciliter härsken kokosolja."

Ha, ha, ha. Jag skrattar fortfarande. Så himla klockrent. Ibland är jag imponerad av deras resa, tex sådana som inte tränat alls,kommit på att det är kul att vara stark och sen satsat på att tävla i nybörjarklassen. Men de som lever i den världen..phu. Jag orkar inte, jag känner exakt sammasom du beskrev det i den citerade meningen!

Magnus sa...

Det var kanske lite hårda ord nu jag läser dem själv- men naturligtvis med lite humor i botten.

Lyckligtvis ökar den sk. wellnessfalangen( den träningen som får kroppen att må bättre, mer funktionellt baserad inom både styrka och kondition) gentemot fitnessfalangen som egentligen bara handlar om utseende dessutom ett ganska sjukt och fejkat yttre. Klart det är snyggt med en deffad kropp med muskler i lagom dos- men att sola sig som en morrot, ha rutor på magen, ha stenhårda silikonbröst och glänsa som en nyvaxad bil.. nej, det är inte snyggt.

Anonym sa...

Då har du sprungit mer än mig då, men jag satsar på att vara igång med löpträningen på riktigt inom en snar framtid. Vi kanske kan ta ett långpass ihop ngn helg framöver?

Visst hade det varit kul att springa snabbare. Om jag ska göra det krävs det en rejäl uppryckning bara :P. Du sprang ner mot 1:35 förra året va?

Magnus sa...

Jag tar gärna ett pass- kanske efter jul om man ska vara realist.

1.33.16 blev det sist- i år är målet under 1.30- men då gäller det att springa lite mer..

Vad siktar du på?