onsdag, september 09, 2009

Färdiga spinningpass


Jag har nyligen gjort en hel del nya pass. Jag införskaffar i princip all musik på iTunes. Det är det smidigaste sättet och det mesta finns faktiskt där. Vill jag spetsa till passen med remixar som är lite ovanligare så har ClickGroove och TraxSource (länkar längre ner)en hel del spännande att erbjuda. Jag är en hyfsat stor konsument av musik och har ett brett bibliotek med musik numera. När musiken är bestämd till ett pass åker den in i mixmeister där den mixas och editeras för att sedan bli ett färdigt pass. Det tar tid och det blir en massa ändringar innan skivan är klar.

För mig skulle det vara i princip omöjligt att köra koncept som RPM. Musiken är hopplöst dålig och ger inget flyt i passen. Låtarna har ofta spelats sönder redan innan den kommer på skiva och känns allt annat än spännande. Dessutom är det i min bok ganska verkningslös träning att gång på gång köra samma typpass jämt- men det är ett annat kapitel. Musiken i ett spinningpass är för mig absolut essentiell för att jag ska kunna förmedla passet- det är själen i träningen, det tillsammans med instruktören. Samma sak gäller när jag är deltagare på någons pass- jag måste gilla det som spelas, annars försvinner träningsglädjen.

Jag sökte på work-out och spinning musik på iTunes för att se vad som erbjöds. Finns det genvägar till bra pass med sjysst musik? Det dök i alla fall upp en hel del skivor och träffar i sökningen. Fanns det kanske några bra pass? Och fanns det det någon sjysst musik ändå? Svar: NEJ.
Säljer sådant här och vem köper det? Det är dessutom är det bara backpass rakt i genom, dvs varenda pass börjar i kadenser mellan 60-80 rpm. Några exempel:

1. Cardio Workout Crew


"As made famous" betyder att någon som låter som Britney Spears sjunger på en Britney-låt. Men det är inte Britney. Bad smiley på det!


2. Spin Your Body

Bilden och layouten hymlar inte om att detta andas en del 80-tal. Layouten i sig borde varna för inköp.


3. Music Makers, open sounds & sounds unlimited

Aerobics eller spinning.. same same tydligen.. usch! Samma koncept som första exemplet- massa insjunga versioner av voice-alikes.


Jag tycker det ligger i instruktörens intresse och arbetsroll att hitta musik som man gillar och brinner för. Musikens roll i träningen är så pass stor att man måste ta sig tid att hitta musik. Har man inte tiden eller intresset kanske man ska syssla med något annat. Musiken i sig är givetvis subjektiv men det måste finnas hjärta och själ i musiken. Håller du med?

4 kommentarer:

Anonym sa...

hahahaa ska vi ta den här diskussionen över en kaffe nån kväll!?! Ge RPM en chans så ska du få se HELT andra sidor av dig själv min vän! :D
Men jag säger inte att jag bara skulle vilja köra RPM, så ej heller BARA cykel! Två olika, väldigt kompletterande sidor av en enkel å bra träningsform! ;)
/J

Magnus sa...

Gärna kaffe men diskussionen kan vi skippa;)

Ett koncept som bygger på en typ av klassdesign kvartal efter kvartal är svårt att försvara hur mycket man än vill. Och sen inget flow.. det är ju det som är så skönt med spinning. Nej, inte min bag.

Anonym sa...

hahaha!! som sagt.. det finns andra sidor.
Att man sen kan uppnå samma saker själv i sina egna klasser som på RPM - yes! men här får du det färdigt.. :D på temat "ja jag KAN odla all min mat själv men bra mycket enklare att köpa den" ;)
/J

Magnus sa...

Bara man gillar det som man själv kör så visst. Att köra samma klass i tre månader för mig själv är- ja- otänkbart. Nä, jag gillar helt enkelt inte halvfabrikat;) Fresh beats- yes please:)