lördag, september 26, 2009

Lår marinerade i syra


Det har gått några månader sedan SATS köpte Landala. Vi på Landala tillhörde ju tidigare World Class och kunde då utnyttja att träna på fler anläggningar. Nu när vi istället ingår i SATS så har vi återigen möjlighet att gå på andras pass på andra anläggningar. Den förmånen har jag försökt utnyttja de senaste månaderna. Jag har redan hittat några duktiga kollegor som planerar sin pass på ett sätt som jag själv uppskattar. Det finns säkert fler- tipsa gärna mig!

Igår var för andra gången på Therese fredagspass på Kungsgatan. Therese som är en mycket meriterad löpare på långdistans har även en läsvärd blog om hennes löpträning- check it out! Det var längre intervaller, 5-3 min stod på schemat och ca. 1 minuts återhämtning mellan varje intervall. Sista 4 minuterna avslutades med korta 30/30 intervaller.
Det var ett upplägg som var ganska likt mitt eget intervallstegepass så jag tog tillfället i akt att trycka på lite extra. Ibland kan man nästan njuta lite av syra i benen:)

Det är lite svårare att stämma av formen från instruktörscykeln men som deltagare kan man lägga all fokus på sin egen träning- det känns nästan lite lyxigt. Uppvärmningsdelen kände jag mig något trögstartad men väl 10-12 min in i passet så kände jag att benen var ganska pigga. När väl intervallerna drog igång provade jag mig fram och lade första toppen på 90%MP. De nästkommande intervallerna gick jag nästan för max första minuten och drog på upp emot 93-94%MP. Återhämtningen fungerade ganska bra- jag hade kanske behövt 30s till för att få aningen piggare ben. Sista 30/30 var jag riktigt mör i benen och tog det lite lugnare. Nedvarvning och stretch och sen var det fredag, en bra ingång på helgen. Det blev en kort runda till Lokal för lite AW och käk. Nice nice.

Lokal- puls fast på ett annat sätt

Nu är det sen och lång frukost framför SVT 1 som sänder direkt från Mondriso och cykel-VM. Emma Johansson har haft lite teknikstrul och nyligen fått en ny cykel. Det såg lite tungt ut ett tag men nu ser det bättre ut igen. Kom igen Emma!

Inga kommentarer: