fredag, december 04, 2009

Question


Jag fick nyss nyhetsbrevet från marathon.se. Där var en intressant fråga med som handlade om man kan använda cykelträning till löpning. Denna fråga berör det ämne som jag pratar om i salen emellanåt, central träning kontra lokal träning. Det man skiljer på är den träning som tränar hjärtat, centralt, och den träning som är grenspecifik, lokal träning. Läs fråga och svar nedan.


Hej!

Jag började springa i våras och tränar inför maraton 2010. För 6 veckor sedan skadade jag min häl (överansträngning med bristningar till följd) och den är fortfarande inte bra. Jag har vilat ifrån löpningen, men har svårt att komma iväg på alternativ träning. Känner att jag har tappat mycket av min form. Funderar nu på att börja cykla regelbundet och hoppas på att hälen läker. Nu till min fråga - jag vill gärna kunna följa träningsprogrammen inför maraton på denna sida, men skulle det funka att byta ut löpningen mot cykling under en tid? Har du några råd om hur jag kan gå till väga? Samt hur länge jag kan köra alternativ träning (typ cykel) och ändå klara av att springa maraton?

Hej!

Hur länge du ska hålla på med "alternativ" träning blir svårt att svara på. Det måste du själv avgöra när du känner att du kan sätta igång igen med lätt jogg.
När det gäller cyklandet så tycker jag att du mycket väl kan använda dig av de träningsprogram som finns på marathon.se - men att då cykla. Använd tiden som mått på träningen eftersom du kommer mycket längre med cykel så står det tex distans 8-10km så får du tänka på att de kanske tar dig 50-55 minuter att spring så då bör du vara ute lika länge på cykel.


Inga kommentarer: