tisdag, juni 08, 2010

Bra träningsord!


Det finns ord som betyder något i ett sammanhang men något helt annat i träningssammanhang. Ofta är det ord som symboliserar en känsla, ett ljud, en intensitet, en teknik eller bara är en liknelse för att enkelt och kortfattat få utövaren att hitta rätt karaktär på tränandet. Istället för att måla upp detta med massa adjektiv så reduceras hela innebörden ned till ett kort ord eller uttryck. Jag gillar ord och roliga uttryck, detta är lite av idrottens bakgård och träningens egen slang. Jag är ganska säker på att det förekommer massa bra uttryck inom alla idrotter som jag är helt ovetandes om. Så.. tipsa mig!

Här är några av mina favoritord som kan användas i träningssammanhang:

Väs- När simningen flyter bra och vattenkänslan är på topp. Även beskrivningen när en simhoppare bryter ytan med ett perfekt nedslag.
Klipp- När löpningen känns energisk och steget känns lätt.
Pump- Tung och stark känsla på cykeln, driv med styrka på tung växel.
Sweetspot- Hög intensitet med pigg känsla i kroppen under mjölksyratröskeln.
Kräkvila. Max intensitet följt av kort vila upprepat till nära dödenupplevelse:)
In i pilen- Mentalt fokus, tävlingsfeeling.
Hausse- Bra form
Baisse- Dålig form

Så.. alla bloggare eller läsare.. lista era favorit-uttryck!

Pass this on!

4 kommentarer:

sofia sa...

Intervallhosta - hosta som kommer efter tuffa intervallpass - visar att kroppen jobbat...

Magnus sa...

Hehe.. det låter som en halvtrevlig åkomma;) Jag trodde först det var att hosta i intervaller:)

Jennie sa...

"Möblera om i skallen" brukar jag använda, när det är jobbigt. Att man tänker om...

Magnus sa...

Det är både ommöblering och storstädning här just nu! :-)