onsdag, juni 16, 2010

Pang!


Jag vaknade kl 05.59 imorse. Klockan var ställd till 06.05 men jag hann aldrig höra alarmet. En ordentlig smäll, PANG! som ett pistolskott inne i lägenheten, väckte mig på en nanosekund från tung djupsömn till höjd guard och karatepose.

Något berusad på trötthet och med en något icke helt anständig klädsel bestående av en transparent gardin stod jag knappt utan att jag själv noterade förflyttningen halvvägs ute på balkongen för att spana om det smällde från gatan. Ingen eller inget syntes till. När intellektet började komma ikapp kom jag på att jag stod naken i en gardin som en beduin på balkongen. Detta faktum gjorde att jag vände in. Jag ber även härmed eventuella grannar om ursäkt;) Jag gick in för att leta efter gängmedlemmar av Göteborgs undre värld inne i köket istället. Det var dock bara jag i lägenheten. Jag blev ganska snabbt osäker på om jag hade drömt om knallen. Den kändes ju verklig.

Morgonstassen. Känn på den alla modebloggare;)

Det kunde kanske ha varit en tung bok som fallit ned platt mot golvet eller en tavla som brakat ned? Men allt hängde där det skulle. När jag gick förbi cykeln såg jag att bakhjulet var punkat. Aha. Det var alltså cykeln som gett ifrån sig ljudet. Ett racerhjul är pumpat med 8-9 bar vilket gör att däcket är mer eller mindre stenhårt. Smäller däcket då knallar det ganska bra. Punktering får man lite då och då men att hjulet smäller av utan att gå emot något vasst är ju minst sagt märkligt. Men det var i alla fall uppkomsten till smällen, ett inte helt trevligt sätt att vakna kan jag meddela.

Nu är jag i alla fall vaken och har en espressohouse-frukost samt 3100 ganska lugna meter morgonsimning i kroppen. Undra vad resten av dagen bjuder på?

7 kommentarer:

Nordström sa...

Hola! Ett litet tips är att dubbelkolla att fälgbandet sitter som det ska så att inte slangen ligger och trycker mot något vasst ekerhål direkt på fälgen. På mtb:n, innan tiden med slanglöst och Stansat körde jag ett varv med eltejp över fälgbandet för att vara på den säkra. Ha det gott och du kommer väl förbi på Kungsgatan något framöver hoppas jag.

Träningsglädje sa...

haha vilken morgondramatik

Magnus sa...

Tack för tipset, jag tror du slog huvudet på spiken! Jag hade nog tankat på med lite för mycket luft igår. Däcket hade faktiskt hoppat av fäljen efter smällen såg jag nyss. Jaja, man är ju novis. Hoppas ni har det bra i solen, ni är ju snudd på emigranter! Hälsa T!

/M :-)

Magnus sa...

Tack för tipset, jag tror du slog huvudet på spiken! Jag hade nog tankat på med lite för mycket luft igår. Däcket hade faktiskt hoppat av fäljen efter smällen såg jag nyss. Jaja, man är ju novis. Hoppas ni har det bra i solen, ni är ju snudd på emigranter! Hälsa T!

/M :-)

Magnus sa...

Jag är lite tjatig idag- ursäkta ;)

Magnus sa...

Det var mer action än drama Sara. Jag tror det skulle kunna klassas som komedi med, eller bad reality-show. Mycket pang för pengarna som man hade sagt som bio-försäljare;)

Anonym sa...

Inte lämna cykeln stående pumpad! Speciellt inte fullt tryck.. Har isf jag fått lära mig, men vid närmare eftertanke vet jag inte varför inte.. :)
simma lugnt......