torsdag, november 04, 2010

Var finns visionerna?


Sverige är ett fantastiskt entreprenörsland. Trots vår lilla storlek i världen så märks vi. Stora delar av vår välfärd är uppbyggd på smarta uppfinningar som har blivit företag och senare industrier. Vi är inte bara kreativa och synliga inom teknik, läkemedel, IT och verkstadsindustri utan på andra områden som musik och idrott. Vi har en mängd artister som har slagit genom i världen och den kreativa ådran verkar aldrig sina. Var kommer den lusta för att skapa och bidraga med kan man fråga sig? Kanske är det klimatet eller miljön som uppmuntrar till nytänkande? Eller är de nämnda branscherna i sig som sätter prestige i att S-märka produkter och tjänster? 

Tittar jag på gymbranschen så kan jag verkligen tycka att det saknas entreprenörskap och kreativitet. Eller rättare sagt, entreprenörsskapet finns men det bejakas inte. De nyheter som lanserats under året som fått störst medial genomslagskraft är kanske Zumba och nu senast Piloxing. Min första kontakt med Zumba var via tv-shop och som med mycket av den typen av reklam så har jag lite svårt för halleluja-vibbarna med housewives som dansar hela dagen lång.
Zumba finns snart numera på alla möjliga gym och kedjor. Gymmen blir alltmer som att gå till ett köpcenter, utbud blir konformare oavsett kedja. Både Piloxing och Zumba härstammar från USA och branschen tycks hela tiden på något sätt svälja betet att trenderna kommer från det stora landet i väster. Det märks ofta på att koncept är amerikanska då det i princip alltid ligger en ton i att det bränner flest kalorier eller "tones your body sexy", yada yada. Är det det man/du/jag vill se 2010? I vanlig ordning fastnar man i tänket att män gillar glänsande hantlar och kvinnor gillar dans. Visst kan det vara så men ser man på de träningsprodukter som lever längst så är det ofta de som är mer "könsneutrala" som yoga, spinning, skivstångsträning i grupp( BodyPump) och olika typer av cirkelträning. Jag personligen tror mycket på att träna ihop, män och kvinnor i samma rum. 

När får vi se en svensk gymentreprenör grillas av drakarna i Draknästet?

De alternativa koncept som ändå görs på kedjorna i Sverige har tyvärr sällan ambitionerna att lämna kedjan. Det som är gjort inhouse ska stanna inhouse. Naturligtvis handlar det om pengar och marknadsföring men drivkratfen att nå utanför väggarna verka saknas, än mindre att försöka nå utanför rikets gränser och slå internationellt. Det finns en starkt rotad motionsådra i Sverige och gymmens medlemmar är inte rädda för att prova nya koncept, varför tar man inte tillvara på detta? Är det nödvänligt att koncept ska ha pilotköras något år i USA först?  

Det finns dock entreprenörsskap på gym i Sverige och ofta det återfinns det på små oberoende gym eller på studentanläggningarna där pengarna för att köpa koncept inte finns. De som kanske inte har pengar får investera i kreativitet vilket mynnar ut i klasser som kan vara nytänkande trots att det inte är en internationell producent bakom. Friskis och Svettis förvaltar den svenska motionstraditionen på ett levande sätt men har kanske inte det starka varumärke( eller ambitionerna) för att ge olika träningsformer ett större "outhouse" genombrott.

Inom spinningen har vi som instruerar fått ett väldigt användbart redskap som ökat våra möjligheter att instruera tydligare och ge mer större förståelse för konditionsträning, Activio, ett pulsbaserad träningsverktyg. Detta är enligt mig en fantastisk produkt som skulle kunnat ha satt den svenska träningsbranschen på kartan( vilket de i viss mån har gjort). De har lyckats koppla samman kunskap och teknik som funnits inom  idrotten och nå ut i den världen där den vanliga svenske motionären rör sig, i gymvärlden. 
Men, har vi i andra ledet, instruktörerna och kanske främst gymägarna, förvaltat produkten på bästa sätt? Nej, inte enligt mig. Hade det funnits samma ambitioner som på Nya Zeeland och på Les Mills så hade Sverige mycket väl kunnat erövra världen med smarta pulsklasser och med bra känsla för musik med en grym produkt i ryggen. 

Min förhoppning är att nästa stora succé inom träningsbranschen inte kommer vara ytterligare hopfällbar magmaskin som kan stoppas in under sängen eller ytterligare ett nytt hollywood-koncept som ska sexa till Sverige. Jag hoppas istället inspirationen kommer från Sveriges friidrottsklubbar, gymnastikföreningar, boxningsklubbar, löpklubbar, simföreningar eller cykelklubbar. Man kan ju alltid hoppas.

6 kommentarer:

Träningsglädje sa...

jag vill ha ett spinninggym. borde vara ett ganska "billigt" gym. krävs inte så stor yta - bara ett gäng cyklar och sjukt bra gym.... jag tror på nischade gym (finns ju redan iom yogastudios och crossfitgym t.ex.)

Anonym sa...

Grym artikel!
väckte en hel del funderingar.

Vill dock lämna en liten invändan som jag själv ofta förbiser på ditt tema "könsneutrala klasser". Hur länge har inte aerobics och dans funnits som gruppträning?
könsneutralt? njae...

Fortsätt vara så grym som du är! :)

ps. Sara.
Finns flera sådana, vet ej i GBG/STHLM dock..
Men jag är lätt med på å köra på ett! :)

Suzan sa...

Håller med dig! =)

Magnus sa...

Sara

Jag vet en driven entreprenör som skulle kunna starta ett sådan gym. Hon heter Sara och har en klart läsvärd blog:)

Magnus sa...

Jim

Tack! Jag hade faktiskt med just din reflektion i texten först men tog bort det sen igen. Det är inte meningen att sudda ut kvinnlig och manligt, vissa träningsformer lämpar sig mer uppdelat. Men däremot hade det varit roligt om man hade försökt komma med lite mer nyheter inom manlig gruppträning eller iaf "neutral". Det finns ju många bra idéer på svenska gym men ändå väljer man ta in amerikanska dyra koncept. Jag kan inte förstå varför?

Magnus sa...

Tack Suzan!