lördag, februari 17, 2007

Handpositioner

Det må vara basic att prata om hur man ska hålla händerna på styret men ändå ser jag väldigt många varianter på hur styret greppas- lika bra att förklara en gång till;) Försök att ta till er nedanstånde och prova på nästa pass om du vet att du håller styret på något annat sätt. Bilderna visar hur regelboken definierar rätt grepp och detta för ge händer och fingrar bästa möjliga ergonomiska förutsättningar. Likaså ger greppen bäst slagläge för att inte få syrebrist i fingrar eller trötta handflator( kan leda till trötthet och kramp).Handposition 1 (grundposition)

Passet startas ofta i vad som benämns som grundposition eller handposition 1. Denna position används vid s.k. sittande raksträcka. Även återhämtningssträckor och nedvarvning görs i handposition 1.
Handposition 2

Handpostion 2 används vid sittande klättring eller vid en s.k. kombinerad raksträcka. Bäst utgångsläge ur ergonomiskt synsätt får man om man greppar med tummarna under styrstången och övriga fingrar ovan styret.
Handposition 3

Sist ut av de tre handpositionerna är handpostion 3. Här håller man händera på de s.k. barends´en. Tummarna hålls inåt, övriga fingrar utåt. Handpostion 3 är för många den starkaste positionen vilket innbär att man kan "dra" lite i styret när man står upp och trampar. Ofta kan man addera ytterligare mostånd vid stående klättring.

Observera att styrpinnarna som pekar inåt mot varandra inte är till för att greppa utan att hänga sin svett-handduk på!

Magnus

3 kommentarer:

Mel sa...

Jag har aldrig sett det där handgreppet i sittande förut. Men vi har å andra sidan helt andra cyklar här uppe i Uppsala. Vi har mer traditionella cykelstyren och position 1 och position 2 skiljer inte mycket på handgreppen.

Jag försöker för det mesta hålla händerna med tummarna uppåt för jag har lite svaga handleder. Min arbetsterapeut förklarade att man ska sträva efter att hålla händerna i samma läge som de är i när de hänger rakt ner längs benen, det tydligen det naturliga läget. :)

Magnus sa...

Hejhej Mel!

Positionerna är ju lite beroende av hur cykeln ser ut- på bilden en cykel från Schwinn. Handposition 1 är en uppvärmning/återhämtningsposition, mer för att skapa en fysisk skillnad( bredda greppet) när man sitter på en raksträcka kontra en sittande klättring.

Kul att du frågar förresten. Jag kände inte till det din arbetsterapeut lärt dig- tummen upp;) låter ju bra iofs!

Magnus

Anonym sa...

De handpositionerna är helt i samma linje som jag själv lärt mig, förutom en liten sak. Har lärt mig att man alltid ska ha tummarna ovanpå styret (vid handposition 1 & 2) även vid stående raksträcka. Detta för att motverka effekten att greppa styret hårt vilket kommer nästan automagiskt när tummarna befinner sig under.

Just när man kör stående raksträcka är jag rätt "gnällig" på konceptet "lätta händer, tyngden långt bak, kraften ner i benen". Tror mina deltagare är spyless på det men det kan aldrig upprepas för lite. ;)