tisdag, februari 17, 2009

Aktivitetsdag = Spinning + Live Congas! (kl 19.00 24/2)

Nästa vecka har vi aktivitetsdag/öppet hus på Sports Club. Eftersom denna vecka sammanfaller med karnevalsveckan i Rio och vårt hjärta bultar för Brasilien så blir givetvis temat för dagen Brazil!



Precis som vanligt bjuder vi på en bit mat och ni har möjlighet att träffa våra samarbetspartners som brukar ha generösa erbjudande för våra medlemmar! Ta med en eller flera vänner och träna och umgås! Det går att prova på kondtionstester och kroppssammansättningsprover.


Jag kommer själv att hålla en inspirationsklass och köra 60 min spinning med min vän Johan Horner som kommer krydda klassen med congas-rytmer.  Det är tredje gången vi gör detta ihop och detta är kanske den roligaste formen av klass man kan göra. Det är fantastiskt medryckande- missa inte! Temat på klassen blir lite brazilinspirerat med massor av rytm och känsla i fokus! Välkomna! Observera tiden; 19.00-20.00 den 24/2.

Boka er  om ni vill vara garanterad plats på klassen- Lista finns i receptionen!

Johan kommer även att förstärka afro-klassen med live-rytmer! Klassen är förlängd till 45 minuter. Beckis kommer leda och gillar ni dans så be there! Det blir även en capoiera-uppvisning med en grym brasse( vars namn jag inte kan) som är på besök! Som ni märker- det händer massor! 

Schemat för dagen ser ut såhär:

12.00 PowerYoga Martin
17.00 PumpCombo Matti Nyhet!
17.50 SpinCombo Matti
17.50 Afro 45 Beckis+ Livetrummor
18.35 Capoeirauppvisning+ Livetrummor ca 20 min
19.00 DanceAerobic Linda Nyhet!
19.00 Spinning 60 Rytm + Livetrummor Magnus

 Varmt Välkomna! Caramba!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt det låter! Det verkar vara många gym som kör medlemsdagar/aktivitetsdagar just nu. Sportlife sätter också igång med det i dagarna och just den 24/2 ska jag testa Forza för första gången (som jag just bloggade om...) Ni verkar vara väldigt påhittiga där på SportsClub med massor av roliga teman hela tiden. Jag kommer gärna igen och inspireras av en mästare om det är okey! :P

Unknown sa...

Hej Magnus, har missat att jag har en kommentar/fråga från dig på min blogg. Här kommer mitt svar på den:

Magnus:
Det var min PT som kom med idén med denna kost så han stöttar mig i experimentet, men han är medveten om - och har bett mig vara uppmärksam på - att jag kan känna mig tröttare och märka av sämre återhämtning. Men jag känner inget sådant än, hur mycket jag än försöker analysera varenda känsla i kroppen. Kommer jag inte lika högt i puls som jag brukar är min första tanke att nu kommer LCHF-effekten. Nu är det kört. Nu orkar jag inte träna längre. Men så försvinner tröttheten och jag dundrar på precis som vanligt. Nu har jag käkat 2-4% kolhydrater i 2 veckor och samtidigt tränat på 90% vid flera tillfällen. När ska det falla ihop? Jag väntar med spänning!
Vad gäller mjölksyran och 90%-träning så är det svårt. Mjölksyran kommer och går beroende lite på allt möjligt såklart. Jag är inte helt mjölksyrafri när jag kommer upp i 90%. Klart det känns i benen. Men det är inte någon extrem nivå - inte när jag står och cyklar. Däremot är det en helt annan historia i sittande spinning. Då tar benen slut helt klart före flåset vid tung belastning.
Angående mätning av maxpuls så försöker jag kolla upp den ganska ofta. Inte genom maxpulstest, mer genom att hålla koll på känslan. Jag har nästan aldrig varit över 95% till exempel. Kör jag på 95% så är jag maxtrött och jag tror inte jag kan pressa mig mycket mer än så innan jag trillar av pinnen och kräks. Därför tror jag att min uppskattade maxpuls på 206 slag (jag är snart 28 år) stämmer.

Magnus sa...

Ja, jag tror det blir bra faktiskt. Det är nästan svårt att instruera just till congas- man få verkligen lägga band på sig själv för det är lätt att ryckas med och glömma ge instruktioner.

Du får givetvis komma tillbaka=) Vi får höras närmre om detta!

Allt gott,

M

Magnus sa...

Hej Sara!

Tack för ditt långa svar!

Jag är inte någon större anhängare av dieter och just LCHF är som du säkert vet ganska omtvistad. Det är väl inget snack om saken att många äter för mycket socker och sött, men kroppen behöver kolhydrater, i synnerhet när man tränar.
Att dra ned på kolhydraterna för att minska sin vikt är en sak men att sedan kombinera det med högintensiv träning rimmar inte bra i mina öron. Jag skulle snarare avråda dig för att konditionsträna så hårt om ens träna alls på ett så lågt kolhydratintag som du beskriver. Möjligen träna lågintensivt, lätta spinningpass, lätt jogging eller powerwalka.
Jag tycker faktiskt det är förvånande att din PT rekommenderar en diet i kombination med hård träning. Din kropp borde skrika efter bränsle när du tränar och det kommer leda till att du även kommer bränna proteiner och bryta ned muskler när din kropp är svältfödd på kolhydrater. Du blir svagare med andra ord.

Det kan ju vara så att du kanske har en högre maxpuls än snittet alternativt en mycket god syreupptagningsförmåga. Oavsett man sitter eller står så är 90 % av MP mycket ansträngd träning. Precis som du säger är det jobbigare för benen att sitta ned på cykeln eftersom träningen blir mer lokal i benen. I stående position har man hela kroppen till hjälp och kan ofta få upp pulsen lite högre där.

Allt gott,

Magnus

Anonym sa...

Hej Magnus. Har tänkt på det där med (max)puls och träning och kan bara konstaterar vad jag känner - men skulle vilja ha dina reflektioner på det hela. Såhär ligger det till:
jag har inte alltid kommit upp över 90% av min (uppskattade)maxpuls när jag kört spinning. det är främst sedan i våras som jag kommer upp såpass högt i puls. förut var min högsta notering nånstans runt höga 80%. när jag kommer upp i 90% är det inte främst mjölksyran som "stoppar" mig från att nå högre puls. det är flåset. igår tränade jag crossfit och kom även upp i 90% där - men nu kändes kroppen helt annorlunda. det sprutade mjölksyra genom öronen. det var kroppen som blev slut, snarare än lungkapaciteten. likaså är det när jag springer på max. det är inte så att jag inte kan andas när jag ligger på 90% - det är kroppen som tar slut.
jag har ingen teori angående detta, mer det är tydligt att min kropp lättare tål högre puls när jag spinner än när jag gör annat. förmodligen för att kroppen måste dra runt på just kroppen när jag gör allt annat. på cykeln är belastningen/vikten inte lika stor och jag får istället mer nytta av mina benmuskler när jag spinner än när jag gör något annat. för gör jag något annat så hämmas jag också av vikten av mina ben.
vad är dina åsikter/tankar om detta?

Magnus sa...

Hej igen Sara!

Jag ska försöka svara om vad jag tror- det finns säkert andra teorier av andra.

Maxpuls är grenspecifik vilket betyder att man kan nå olika högt beroende på vad man sysslar med för aktivitet. Oftast har man en högre MP i löpning gentemot cykling- men det finns undantag.

Ju fler muskler som jobbar desto mer får blod måste hjärtat ombesörja. Benen "drar" mycket blod- kör du pump med pulsklocka ser du att pulsen är högre under benböj än under biceps trots att du kanske upplever mer mjölksyra och smärta när du kör biceps. Således beror din puls på om träningen är lokalt förankrad och var det lokala omrädet är.

En annan faktor är hur snabb resan upp mot högintensiv träning är. Jag förmodar att du kanske når din högre puls i spinning en bit i passet? "Smyger" man upp i puls så kan man i regel lyckas trampa ut en del syra och ändå öka intensiteten på träningen.

Du verkar ju spinna en hel del så att du kan nå högre i puls nu är nog ett resultat av din träning=) Jag tror din teori om att man får bära sin kropp i t.ex. löpning stämmer bra. Jag är själv inte "löparlätt" (175cm/76 kg) så jag upplever också löpningen tyngre än cyklingen. Men å andra sidan tränar jag mycket mindre löpning så det går säkert att träna och känna sig mindre ansträng i löpningen med. Det är bara att springa mer.. ;) Det man tränar blir man bra på och man vänjer kroppen vid ansträngningen.

Jag känner inte till hur crossfitpasset funkar men det låter som det är mer av explosiv karaktär och som man använder hela kroppen. Då kommer mjölksyran snabbare och även om du når en hög puls så sitter syran kvar om man inte får någon återhämtning. Jag har ofta en, två eller tre partier av återhämtning under mina spinningpass och då blir man förhoppningsvis av med en del syra. Får man ingen återhämtning på ett pass och muskerna är fulla med syra så är det svårt att komma tillbaka igen. Då brukar man inte heller kunna få upp pulsen lika högt igen, syran hämmar musklerna effekt.

Hoppas det har gett något svar på dina frågor!

Allt gott=)

Magnus

Anonym sa...

hallå, tack för intressanta tankar. kan nog stämma det mesta som du skriver! finns mycket man kan tänka, analysera och diskutera kring träning!

ha en bra dag! :-)