fredag, juni 25, 2010

Statusrad: Boosta ditt eget varumärke


Jag är en av många som finns på och använder facebook. Facebook har nog nästan blivit den största pusselbiten i det som kallas för sociala medier och detta har många företag börjat inse genomslagskraften av. Ditt personliga varumärke kan stärkas med hjälp av olika attribut, som andra varumärken eller beteenden. Man kan som användare nyttja facebook på olika sätt, oftast och vanligast är användandet som underhållsarbete av sitt kontaktnätverk. Men det går också att använda det markandsföringsmässigt( det ena utesluter inte det andra), inte minst, markandsföra sig sig själv.
Många, kanske rent av alla, bygger upp någon slags signum på facebook. På facebook finns nämligen alla verktyg för att visa sin egen förträfflighet;) Denna företeelse är laddad med en viss hatkärlek, vissa personer följer man med glädje medan andra lockar med motsatsen. Oavsett vad som ger upphov till följetongen så gillar jag företeelsen, att prenumerera på personer, som ibland slår en god bok. Jag är givetvis inte bättre själv eller mindre narcisist än någon annan. I´m people as anyone else.
Hur bygger man upp sitt varumärke då? Jo, det kan handla om att ha de "rätt friends", adda bilder på bästa espressobaren i stan, visa upp upplevelser från en helg i Paris och att skriva rätt saker i statusraden. Just statusraden är som att sätta en rubrik på ditt varumärke , för stunden. Statusraden är alltså en viktig och central bricka i facebookspelet.
Det som skrivs i statusraden hamnar sedan på the wall, som kan ses som någon slags historik av vad som sägs och görs. Statusraden är en så pass viktig komponent att den har gett upphov till micro-bloggen, som t.ex. twitter. Många företag har nu insett värdet i att synas i den viktiga statusraden, nu senast träningsföretagen.

Företagsnamn i statusraden= Big Business!

Den senaste tiden har jag flera vänner som har börjat visa hur de tränar på facebook. Hur då? Jo, de har appar i sina mobiltelefoner, är med på träningsforum eller har någon form av träningsutrustning som har "share on facebook"-funktioner. Man kan alltså överföra sin träning till facebook. När man sedan delat ut sin träning, oftast med ett enkelt knapptryck, dyker träningspasset upp i statusraden på facebook.
Här pratar vi verkligen ett ypperligt tillfälle att boosta sitt varumärke och visa att man lever en aktiv livsstil och tar hand om sin kropp.
Inte nog med detta.. I Sverige, Världens Modernaste Land som Fredrik Lindström så klockrent kallade det i sin programserie, finns det en svennetwist på fenomenet.. Skulle du själv skriva " Idag har jag sprungit 10 km på 4,20 fart. Känns fint. " i statusraden skulle det uppfattas som lite förmer, det uppskattas inte i landet lagom. Nu slipper du det, det är bara att trycka på "share on facebook/twitter-knappen och vips så har tredje person, d.v.s. Nike eller Runkeeper istället berättat om ditt träningspass. Dessutom får företaget synas i din statusrad. WinWin.

Frågan är när gymmen hakar på denna trend? SATS har börjat smyganvända sociala medier och man kan undra när man får se "Magnus checkade in 17.23 på Landala och körde ett 55 min CyclePulse idag". Vad tror ni? Kommer det eller är detta nyhetens behag?


Runkeeper på FB

Funbeat på FB

Nike+ på FB

Förresten.. Glad midsommar på er!

2 kommentarer:

jessica sa...

Huvudet på spiken, as usual my friend :D

Looove

Jessica

Magnus sa...

Jag gillar det iaf, kul att se hur folk tränar. Och hur attans snabb du är t.ex;)

kram M