onsdag, september 17, 2008

Kalibrering av sig själv


I kontrast till spinningsalen och citylife i barer och på klubbar i Göteborg så tillbringade jag helgen som gick tillsammans med en god vän i sommarstugan på östkusten i helgen. Det är verkligen kontrasterna som berikar vardagslivet. Helgen var lite som att gå tillbaka till rötterna och det känns nyttigt för kropp och själ att stanna tiden emellanåt. På landet vaknar man med helt andra frågor i huvudet än i stan. Vad är det för vind? Sydlig? Nordlig? Är det högvatten? Finns det torr ved? Dagen styrs efter väder och vind och jag uppskattar att rätta mig efter det. Helgen gick snabbt och jag hoppas får möjlighet att åka tillbaka någon mer gång i höst.

Efter en kort löprunda mellan bondgårdarna på morgonkvisten såg fiskeförutsättningarna för dagen fina ut. Ingen diger fångst dock- men en torsk som åtminstone mättade två hårt arbetande fiskare till middag togs hem.

Det finns helt klart ett mervärde av livet på landet som man inte får i stan.  Naturen bestämmer villkoren och man tar in omgivningen på ett annat sätt. 

Efter några timmars fiske är kursen inställd på bastu, iskall öl och ett naturistiskt dopp i det tiogradiga vattnet. Refreshing..  

Det är något visst att äta fisken man själv har dragit upp tillsammans med kantarellerna man med örnögon spanat efter i skogen. Dessutom har man sponsrat ekosystemet i skogen med att vända på 1000 gula boklöv i tron om att man är kantarellchampion of the world. Jägaren lever i högsta grad.

Råvarorna

I´m a golddigger- I admit..

Men.. allt har sin tid och nu är man tillbaka i Göteborg igen. Och.. ikväll är det pass igen vilket jag känner mig grymt taggad till. Jag är kalibrerad och laddad med kraft från naturen- det ska bli skönt att få hjärtat att slå  och få benen att jobba ikväll!  Ses!

/M

Inga kommentarer: