tisdag, september 30, 2008

Puff

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag tänkte om jag kan få be om lite hjälp av dig! Ungefär vilka bpm bör musiken till ett spinningpass ligga på? Uppvärmning, styrka, tempo och nedvarvning..?
Hoppas att du kan hjälpa mig!
//Erika

Magnus sa...

Hej Erika!

Det är en ganska stor fråga som man får svar på när man tar en grundutbildning i spinning vilket jag ser som ett måste om man ska instruera och lära ut till andra.

I princip kan kan köra till vilket bpm som helst- men- det som är väsentligt är hur många tramptag/minut man cyklar d.v.s. vilket rpm( revolutions per minute) eller kadens( cykelspråk) man kör efter. Rpm avgör om tempot är en raksträcka eller en backe. Ibland är rpm=bpm, ibland är rpm/2= bpm och obland är rpm*2= bpm för att föklara sig snabbt.

Utifrån detta bygger man sitt pass efter tycke och smak, jag börjar och avslutar alltid med en raksträcka t.ex.

Varför undrar du om jag får vara lite nyfiken tillbaka;)?

Mvh M