torsdag, januari 22, 2009

Resumé och vårens nyheter inom träning 2009

Det börjar närma sig ett år sedan Sports Club  föddes och World Class Landala gick ur World Class kedjan. Det var ungefär vid den här tiden förra året som jag blev varskodd och informerad om utträdet, det officiella datumet var den 15 mars. Naturligtvis var det lite överraskande och osäkert hur det skulle bli självständiga. Skulle vi klara det- skulle medlemmarna överge oss o.s.v. Vad betydde varumärket World Class? Vissa av instruktörerna valde att fortsätta med World Class på andra anläggningar i Göteborg men merparten och den hängivna kärnan stannade kvar. För mig personligen var det ett ganska givet val, jag valde att stanna och jag hade egentligen aldrig några tankar på att byta arbetsplats. Det är svårt att hitta en anläggning med öppnare medlemmar som levererar lika mycket positiv feedback som här. Vår medelålder är perfekt och stämningen på gymmet är hjärtlig och opretantiös.  Naturligtvis var mina fantastiska kollegor och vår chef också en stor anledning till att valet utföll som det gjorde. 

Det kändes dock i dåläget lite tungt att då få överge PowerSpinning-projektet som jag hade plöjt ned massa tid och energi i och som nu World Class hävade att de "ägde" trots att de inte lagt en spottstyver i arbetet som var helt och hållet förankrat i franchisedrivna WC Landala. Klassen gick då som bekant väldigt bra och jag tror det bottnade i att den höll hög kvalitét. Lyckligtvis kunde vi ställa om snabbt och tog det bättre namnet ZonSpinning och jag haft möjlighet att styra konceptet i den riktning jag själv tycker det finns en lucka inom spinningen. 

Osäkerheten över att gå ur kedjan är idag helt bortblåst har förbytts till lättnad och övertygelse att vi fattade rätt beslut. Fördelarna med att egna ger oss som instruktörer ett större utrymme att vara kreativa och själva få ta fram koncept och egna produkter. Besluten fattas snabbare och man kan lyssna direkt på vad som passar bättre på ett lokalt plan. Dessutom slipper man stå bakom taffliga kampanjer om skeva kroppsideal, klasser som spinning fatburn och slippa trögheten med att vara en stor koloss inte hänger med och tar chansen att skapa rätt trender.  Det är ofta de små oberoende gymmen som provar något nytt och så hakar de stora på när de ser att det finns en marknad. Genomslaget blir självklat större med påkostade markandsföringskampanjer vilket som ses som den största stordriftsfördelen. Idéerna föds  alltså oftast på fristående gym eller i andra länder men genomslaget kommer när kedjorna apar efter då deras utrymme att synas är större. 


Vårens tydliga trend av något nytt hett uteblir lite i mina ögon. Dansens stora genomslag kom förra året och året dessförinnan. Sats kommer i vår med en egen Afro-klass, SatsAfro,  nytt för dem men inte så nytt i branschen då det redan finns AfroExpress på Worldclass eller konceptet AfroPowerDance på andra anläggningar. Den andra nyheten, SatsPowerStep känns inte heller helt ny och fräsch. det är inte riktigt mitt område ska tilläggas men kombinationen av orden känns mer slitet än nytt.
Som kille kan jag tycka det är lite trist att Sats, som den produkttrendsettare de har genomslag att vara, inte tar tillfället i akt och går i framkant med något nytt. I vanlig vanlig ordning satsar de på gruppträning som vänder sig mer åt tjejer än killar. Jag hade gärna sett att man försökte få fram en klass som riktar sig till båda. Jag tror inte killar inte uppskattar gruppträning- men den måste appellera män också.

Den funktionella träningen kom också mer och mer under fjolåret och kommer blomma ut lite mer under året. Trenderna styrs mycket av det som visas i media och gamla gummisnoddar som har använts som lavemangrör i årtionden är nu åter heta i träningssammanhang. Likaså är  pilates-bollens återtåg större än något annat i gymmet- den rullar på helt enkelt.


World Class laserar en bit in i terminen något de kallar för X-fit Express. Jag har inte provat och det står inte så mycket på hemsidan ännu men jag får tankarna till funktionell -och cirkelträning. Balance har sedan ett tag sedan kört Crossfit som härstammar från träning som poliser och brandmän tillämpar för att hålla sig fysisk form. World Class fortsätter att satsa på den kort träning representerat av den upptagna storstadsmänniksan som har bråttom tilloch från gymmet. Klassen är 30 min lång. En liten eloge till World Class gentemot Sats som ändå drar åt uni-train hållet, jag tror även killar kommer tilltalas av denna gruppträningsform. 
Jag hade trott på en lansering av PowerSpinningen i vår som var ett frö sått och förädlat på Sports Club men som idag endast verkar köras på några få anläggningar i kedjan. Ingen stor lansering med andra ord. Frågan är om det överhuvudtaget kommer att lanseras?


SportLife som börjar växa till sig ordentligt i Västra Götaland kan vad jag förstå inte leverera en enda nyhet alls i vår utan är en ren ambassadör för Les Mills och kör dem rakt i genom. Här kan vi bara konstatera fullständig brist på fantasi när det gäller egna produkter. Billiga kort i all ära men något eget skulle man ändå kunnat leverera? 


Även Friskis&Svettis lyser med sin frånvaro av idéer om nya träningsformer. Det enda som provocerar är den förfärliga stavningen av Jympa med J. 

De mest spännande anläggningarna för mig är  Gymnasium i Göteborg som tillsammans med Balance i Stockholm har satt kettlebells på kartan. Balance sticker dessutom ut med sina innovativa och lite kaxiga namn på sin gruppträning. Vad sägs om Sculpt, Contemporary Ragga eller StripChair? Kaxigt och befriande att slippa se ord som power eller företagsnamnet i träningsnamnet! Tack för det!

Personligen skulle jag helst sett att trenden i år var att killar och tjejer tränade mer ihop d.v.s. mindre uppdelad träning. Nu blir det oftast så att killarna försvinner in i gymmet medan tjejerna gå in i gruppträningssalen. Det finns vissa gruppträningsformer som lockar båda. BodyPump, Combat, Box och Spinning är exempel på det. Men det borde finnas fler mer unisexa gruppträningsformer. 

Vad tycker ni? Vilka nyheter har ni snappat upp och vilka borde ha kommit istället för de som kom?

3 kommentarer:

Cizzi sa...

Ja, sats nyheter känns inte så nya. Vi har kört afropowerdance i flera terminer nu och step är väl nästan antikt ;)

Hos oss rullar det på fint. Yoga, core och afro är populärt som alltid men även mina nya klasser i fuktionell träning och cirkelpasset challenge har börjat bra =) pulsklasserna håller i sig vilket gör mg glad.

Blir det nike nästa helg?

Magnus sa...

I here you;)

Generellt så tror jag inte våra medlemmar gillar att träna snabbt utan kör gärna en timme när de väl är där. Så det korta utbudet funkar sämre hos oss, men det är naturligtvis beroende på vilket medlemsklientel man har o.s.v.

Det blir inte Nike. Jag hade en liten grej på gång Monika(Björn) som vi pratade om att köra på Nike men det blev inte av- denna gången. Men vi kanske ska köra det senare så jag säger inte vad det handlar om ;) En cliffhanger- hehe.

Annars så är det nog mest spinningen som hade tilltalat mig och jag har ju kört mycket för både Monika och Matthew iom vi har kört samma gym tidigare. RPM är inget som tilltalar, det hade varit kul att gå på sparkibakenTherese annars. Ska du gå- och på vad isf?

Jag får läsa om eventet på bloggarna sen!

Cizzi sa...

Ja, jag åker dit och förkovrar mig och smider planer med activio =) Det var längesen jag körde för monika och matthew körde jag för när jag gick min utbildning 04 så jag längtar efter att höra hans hypnotiserande röst igen. Haha.

Personligen tycker jag att det är alldeles för några konvent så snart får jag väl ta och styra upp ett eget spinningkonvent. Jag saknar samtalen mellan instruktörer och deltagare där man verkligen kan utbyta idéer om upplägg. Jag skulle kunna sitta en hel dag och bara diskutera och sen köra igenom några upplägg. Det skulle vara otroligt givande =)