söndag, november 22, 2009

Flyt


Jag har äntligen kommit över den där tröskeln i simningen när det inte känns tungt och segt som sirap längre. Det har blivit några pass de senaste veckorna men tyvärr bröts sviten med först influensa och sedan matförgiftning. Men igår, efter ca 10 000 m totalt fördelat på 4-5 pass, kom glidet och flytet tillbaka, åtminstone på lite kortare distanser. Det är en en underbar känsla, lite som man skulle fått luft under vingarna och lyft som ett segelflygplan. Handen fångar vattnet och man drar sig fram bland molekylerna. Vattnet virvlar, bubblar och sköljer i ansiktet och blir till musik i öronen. Kroppen känns pigg och andningen fungerar utan tankar på den. Farten smyger sig tillbaka och flytläget känns högt. Runners High, Swimmers Flow. Så måste det vara.
Nu ska jag försöka hålla minst 2 pass i veckan. Det känns också bra att få jobba med konditionen med något annat än benen som på cykeln eller i löpspåret. Simning är bra träning, skonsamt och ger ändå lite skön pump i axlar och bröst.

Ni vet väl förresten att ni som SATS-medlemmar med Göteborgskort(Silver) har fri tillgång till Valhalla-badet! En grym bonus om man gillar vatten.

Lilla Åhus-företaget Malmstens gör världens bästa simglasögon.


7 kommentarer:

Jennie sa...

Är också inne på att få ordning på den där simningen som är trög som sirap. Hade det inte varit för den så hade man ju gjort en Ironman för längesedan :) Långsiktigt mål här...Tränar du själv eller med simklubb förresten?
Vi hörs!
//Jennie

Magnus sa...

Det går över.. det är bara att träna träna träna:)

Jag simmar lite självständigt just nu men har kört några pass med triathlon väst för 100 år sedan. Sen tränade jag ju aktivt till 17 års ålder i Ystad Sim Sällskap men det är 200 år sedan;)

Jag har tänkt ansluta till Göteborgs Sims Mastersgrupp i vår. När sirapen är borta:)

Anonym sa...

Hojta nån gång när du simmar på dagtid, hade vatt grymt med hjälp å tips, jag är verkligen i behov av det! :)
/J

Magnus sa...

Just bring the speedos on;)

Sandra på Ön sa...

Härligt med simning! Jag har faktiskt anmält mig till vuxensim crawl efter jul, så då hoppas jag att det blir en rutin för mig också :)

Sandra på Ön sa...

Och Jennie, funderar du på en Ironman, så är jag på ;)

Magnus sa...

Crawlkurserna går för fullt nu. Löpningen har varit het länge men nu kommer cykel och simning också. Sverige håller på att bli en triathlonnation- kul! En ironman ska man försöka ta sig i genom någon gång, den får nog dock vänta till 2011 för min del:)