söndag, mars 01, 2009

Lördag part 1, Öppet Hus på Nordic majorna

Jag sitter just nu och tittar på Vasaloppet och känner att det skulle vara roligt att vara med någon  gång. Sports Club har faktiskt en instruktör som är ute och åker, Matti gör nämligen sitt andra Vasalopp. Och sedan har vi ju vår egen Vasa som går av stapeln kl 15.00-18.00 idag!

Lördagen igår började på Nordic Club Majorna som höll öppet hus. Det var första gången jag var där och det är alltid kul att se nya anläggningar. Jag och min chef Magnus möttes av söt och trevlig personal och guidades till omklädningsrummet. Nordic är pågång att lansera Suuntos pulssystem så var jag naturligtvis intresserad av att se hur det fungerade. Först hölls en ganska allmän puls-föreläsning av Suuntos representant. 


Han visade även hur systemet såg ut, mycket snyggt gränssnitt och med samma zonfärger som både Activio och Polar använder. Istället för en hastighetsmätare visas pulsen som en digital klocka, realpulsen i stora siffror, procent av maxpuls  i lite mindre siffra. Om man jämför med Activio så finns det några extra dimensioner av systemet som Activio saknar. När anläggningar som har Suuntos system kan man som medlem ha ett internetkonto som medlemmen registrierar sin vikt längd, ålder och maxpuls. 

Varje pass denne sedan kör registreras av systemet och skickas till kontot på nätet. Äger du dessutom en Suunto pulsklocka så kan även dina pass som görs utanför gymmets väggar reggas på samma konto. Dessutom analyseras din träning på nätet och systemet räknar på dina pass utifrån en s.k. syreskuld. Du klassificeras dig själv i en passannde  profil, motionär,hårt tränande, lätt tränande eller  som elitidrottsmän. Syreskulden  är ett instrument som tipsar om du ska vila, träna hårdare eller ha en annan intensitet på din träning. Mycket häftigt! Det är naturligtvis svårt att säga om det fungerar utan ha att testat det, men gör det det så är det ett mycket smart grepp av Suunto. 

Efter föreläsningen var det dags för en spinningklass och då med systemet in action. Precis som på activio loggade man in sin maxpuls kopplat till sitt pulsnummer. Man fick även logga in längd, vikt och ålder om man var intresserad av sin kaloriförbrukning- det kan man inte på Activio. Instruktör Åsa berättade om passet och ledde sedan metodiskt och peppande genom 50 min mestadels backträning. Intensiteten varierade och minuterna rullade på. Spinningsalen var väldigt kall så det tog ett tag innan pulsen svarade men efter det var det inga problem. 


Jag reflekterade över några saker under passet. För det första är det mycket bättre att ha procent av maxpuls som den centrala siffran på displayen, den reella pulsen är svårare att relatera till, speciellt för deltagare som  inte är vana vid pulsbegrepp. Därför hade jag gärna sett procenten av maxpuls i stora siffror och inte i små. För det andra var även svårt att se texten eftersom kontrasten emellanåt var för mild. Men.. detta är tydligen något man kan ställa in så det går att ändra på enligt Suuntos representant. För det tredje upplever jag Activios mätare lite diskretare och anonymare, när man skiftar från en zon till en annan med Suuntos system så åskådliggörs detta på ett mycket "skrikigare" sätt. Jag vet av erfarenhet att deltagarna inte vill synas och med Suuntos system syns det mer om man ligger i fel zon( en annan zon en instruktören säger). 

Tyvärr fick jag skynda iväg efter klassen då jag skulle gå på föreläsning av Fredrik Paulun på Wellnessmässan så jag missade analysdelen av passet efteråt. 

Summan av kardemumman är ändå att det är ett fint system och att alla anläggningar som satsar på pulsträning gör helt rätt, oavsett vem som är producent av systemet. Det kommer göra träningen roligare och medlemmarna kommer lära sig mer om att träna på rätt sätt.

Tack till Nordic Club Majorna som lät oss komma förbi! Tack även till Suuntos representant Richard som demonstrerade systemet.

Inga kommentarer: