lördag, augusti 30, 2008

Sorglig sorti, solsken & Gojiberries


Häromdagen släpptes E.S.T( Esbjörn Svensson Trio) sista skiva  "Leucocyte". Jag har tjuvlyssnat lite på nätet och skivan verkar vara fantastisk. DN ger full utdelning med högsta betyg och skivan är helt improviserad- jazz i sin ädlaste och mest spännande form. Fortfarande råder någon slags chockmörker inom svenska och internationella jazzkretsar då man fortfarande knappt inte förstår att Esbjörn Svensson inte längre finns kvar i jordelivet. Tanken är lika tung och sorgsen varje gång. Lyckligtvis lever hans musik kvar.

Igår skulle jag bege mig ut på stan för att köpa skivan eftersom jag har flertalet av E.S.T andra album och verkligen vill ha skivan, inte en digitalfil, utan en cd-skiva och fast hederlig materia. Jag begav mig till Åhléns men de hade inte fått in den- killen i disken visste inte vem han var ens. 
Well.. Jag traskade vidare, längs Avenyn, tänkte att någon annan skivaffär säkert har fått in den. Men.. då uppenbarade det sig.. det finns inga skivaffärer längre! Det är en ny era- och jag själv har verkligen banat vägen för denna utveckling då alla min skivköp numera görs via iTunes på nätet. Igår fick jag skörda frukten av det. Lite sorgligt måste jag medge. Jag fick gå tomhänt hem och ska bege mig till Bengans idag- nu närmare bestämt.

Det blev en snabb sväng in på konsum Avenyn innan jag vek hemmåt, jag behövde en burk majs till kvällsmiddagen. Precis innanför ingången till affären stod två killar och bjöd på fitnesstrendens nya tryffel, Goji-bär, som lär växa i Himalaya. Jag provade och konstaterade att smaken var som en blandning av russin och något annat- lingon eller nypon. Bären sägs leda till ett långt liv då de är fullproppade med mineraler och andra nyttigheter. I ett svagt ögonblick föll jag för marknadsföringen och köpte med mig en liten förpackning för.. 55 kr för 80 gr! Det måste vara en hyfsad avans på bär! 


En liten egen spaning på senare tid är att jag själv fallit offer för en växande trend för alla de sjyssta förpackningar av mat som har kommit på senare tid. Saltå Kvarn och Renée Voltair har verkligen fattat grejen och jag är dum nog att köpa det. Men man blir ju lite glad när man öppnar köksskåpen trots allt.

Nu kom solen igen. Upp och hoppa. Hej!

Jag hann inte posta inlägget innan jag smet ut.. Skivan fanns på Bengans och det blev en fika på stan i det underbara sensommarvädret..

Inga kommentarer: