söndag, januari 03, 2010

BastuKutym


Jag har avverkat ett skönt distanspass i löpning idag. Jag utgick från Valhallabadet och efter löpningen badade jag av några hundra meter i bassängen för att det brukar kännas ganska skönt i benen efteråt. Det var kallt och frostigt ute och jag längtade verkligen efter lite värme efter passet. Det fick bli en bastu som avslut, jag gillar verkligen att basta.

Jag är man, då får man basta med andra män. Kvinnliga läsare kanske inte vet hur män bastar så jag tänkte delge er denna högintressanta information. Det brukar vara ganska trevligt att basta på offentliga inrättningar eftersom det nästan alltid sitter en gammal göteborgare som kan berätta om sina resor på de 7 haven.
Det är inte heller ovanligt att det är en majoritet invandrare som jag antar umgås just i badhusens bastus, likt turkiska hamam-bad. De skrattas högt och osvenskt och brukar smitta av sig. Det brukar med andra ord vara trevligt och framförallt skönt. Men.. jag vill passa på att ändå skriva några av de oskrivna regler som man i en tyst överenskommelse känner till när man öppnar bastudörren och stiger in i dimman.


It´s ok to..
- prata med okända- vara social
-avskärma sig- vara associal
- läsa tidningen
- sucka i välmod då och då
- kolla in övrigas utrustning diskret
- lämna rummet med en storsuck och en lightsvordom

It´s not ok to..
- lämna dörren öppen eller på glänt vid in/ut-transport
- sucka, stöna i 5 sek intervaller
- fisa belåtet
- intaga en ryggliggande spagat
- intressera sig för andras utrustning och ogenerat glo målsökande på denna
- gnugga av gammal hud
- klippa naglar

Och därmed basta!

Inga kommentarer: