söndag, januari 10, 2010

Värme och puls


Egentligen stod det 18 km distanslöpning i kalender men eftersom fötterna, speciellt vänsterfoten, värkte var det inte genomförbart. Det gick helt enkelt inte. Dessutom har det idag i Göteborg varit tokrått och kallt så då lät inomhusträning som ett mycket trevligt alternativ. Lyckligtvis kunde det ändå bli ett längre pass, tanken var att köra lite lågintensivt men den planen sprack ganska snabbt.

Idag hade Triathlon Väst en 2-timmars träning i spinningsalen på Gymnasium Sisjön. Klassen leddes av den meriterade triathleten Lars Rosencrantz. Lars har varit i gamet som spinninginstruktör länge tillbaka och gjorde i fjol en stark insats då han vann Svenska Triathlon cupen H35. Detta hade min vän Anette snappat upp så vi satte upp på träningen.

Det var som sagt tänkt att vara ett lågintensivt pass men energin i salen ville något annat. Det blev det motsatta- högintensivt och varmt. Musiken skulle gå under rocktema men det gjordes lite musikaliska utflykter emellanåt. Ös kan man i alla falla sammanfatta som den gemensamma nämnaren.


Jag hade packat väskan med träningsgrejer redan igår men naturligtvis lagt i fel tröja så det blev 2 timmar i bomulls-t-shirt vilket inte var helt lyckat. Svetten dröp och energin i salen var påtaglig, en bra blandning av Gymnasister och triathleter.

Jag tänkte också på detta med tanke på det inlägget som Sara gjorde igår. Pulsen är ett bra feedbackverktyg på träningen men kan ibland vara missvisande. Detta var dagens pass ett strålande exempel på. Värme påverkar hjärtat att slå mer för att kyla kroppen och pulsen drar iväg uppåt. Jag skulle nästan tippa att jag låg 5% över mina ordinarie värden. Känslan i kroppen stämde alltså inte med pulsen- jag låg bitvis i 7-8 minuter på 93-94%MP vilket är betydligt högre än vad jag brukar ligga. Till slut gick jag mer på känslan och försökte ligga runt min tröskel runt 88%MP fast klockan visade 92%MP. Det är alltid bra att ha BORG-skalan i ryggen!

Tack till Lars för en fin klass!

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

borg-skalan känns rätt klockren faktiskt. har inte vetat om det förut så tack för upplysningen! :)

Magnus sa...

Ja, den är bra men lite många steg för att använda när man t.ex. instruerar. Man kan isf förenkla den, göra den till 10 steg. En 6a motsvarar lätt träning, en 7:a lätt ansträngt, 8a ansträngt, 9a mkt ansträngt och en 10a max.

Rosebuddy sa...

Hej Magnus! Tack för ditt inspirerande och positiva omdöme...alltid extra kul och triggande när andra duktiga instruktörer är närvarande på klasserna. Också kul att du är sugen på Triathlon...det är bara en grejj...det är så jädra lätt att fastna i det :-))

Magnus sa...

Ja, jag tänkte smyga in några tri-race i sommar. Lycka till med träningen i vår:)