onsdag, april 07, 2010

Våga fråga!


Igår fick jag en bra fråga innan passet. Frågan löd:

Jag upplever att det är svårt att komma ner i puls efter tuffa intensiva serier? Kan man träna på detta och bli bättre på det?

Svar: Ja, det kan man!

Intervallträning är styrketräning för hjärtat!

Förutsatt att man är inställd "rätt" i pulssystemet, d.v.s. har rätt maxpuls inlagd, kan man träna för att bli bättre på att återhämta sig. Svaret på hur man ska träna heter intervaller. Intervaller kan se väldigt olika ut, fantasi och träningsfilosofi sätter gränserna för mångfalden. Intervaller kan vara långa, korta samma upprepningar, olika upprepningar, osv osv. Vi har under en tid tränat långa aereoba intervaller, som längst 8 min och kortast 3 min. Det är då meningen att man ska hålla sig i sin aeroba zon och som högst nå tröskelpuls. Denna typ av intervall är lite snällare och en bra början in intervallträningens värld.
Vi har under början av terminen också kört relativt lång återhämtning för att verkligen komma ned i puls i återhämtningsdelen. Ju bättre tränad man är desto explosivare kan man attackera en intervall, snabbt gå upp i puls, för att snabbt återhämta sig. När man har tränat intervaller ett tag kan man senare gå högre upp i puls och korta återhämtningsdelen.

I senaste numret av kadens skrivs det intressant om korta intensiva intervaller. Köp och läs! Några exempel på korta intervaller med syfte att förbättra ökat syreupptag kan ses nedan. Olika filosofier, välj din favorit och ut och testa!

Tabata´s intervaller: 8x(20/10)= 4 min; intensitet: stenhårt(!)/högintensivt
Michail Tonkonog´s intervaller: 3x20(10/20)=10 min; intensitet: hård/medelintensivt
Veronique Billat´s intervaller: X(15/15)= x min intensitet; hård/medelintensiv
Kirsten Billat´s intervaller: 7(30s/4,30 min) intensitet: max i 30s men lång återhämtning

9 kommentarer:

Jennie sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jennie sa...

Oj, blev nåt fel tror jag. Mitt inlägg raderades.

Men iallafall: denna bloggen är så bra, man lär sig så mycket!
Kram
Jennie

Anonym sa...

Jag håller med Jennie! :)

Magnus sa...

Jennie & Emil!

Tack ska ni ha! Ni har ju själva två fina bloggar som jag följer. Ömesidig blogkärlek är den bästa:)

Anonym sa...

Du säger våga fråga....när kommer musiken upp på bloggen som du halvt om halvt lovade efter onsdagens pass? ;)
Skulle vara härligt att krypa in i ditt musik-bibliotek då du alltid spelar så bra :)

/Anna

Magnus sa...

Haha! Helt rätt Anna.. speak up!

Musiken är på g. Jag har försökt men min upload-site har bråkat lite. Det kommer.. var det något speciellt som det undrades över?

Ja, det är ett ganska bra bibliotek. Det finns även ett cdbibliotek samt ett vinylbibliotek på 400 skivor. Mycket bibliotek med andra ord:)

Anonym sa...

Hm...tror det var låten till den första backen samt intervallen. Blev även nyfiken på denna svenska rock-grupp som jag inte kände igen ett smack.

Härligt med all musik! Kanske vi kan byta; ditt musikbibliotek mot mitt bokbibliotek...bara för ett tag!? :)

Magnus sa...

Anna!

Bra cyklat idag!

Jag tror det är Mando Diao om jag inte minns fel. Och.. du är nästan i bibblan. Man slipper iaf vara tyst här:)

Anonym sa...

Tack Magnus och för ett kanon pass - som alltid! :)