fredag, juli 02, 2010

8 dagar


Det är 8 dagar kvar till min debut på distansen halv ironman, HIM. Tävlingen äger rum nära mitt föräldrahem, i Sövde några mil väster om Ystad. En halv ironman innebär:

1900 m simning ( i öppet vatten, Sövdesjön)
90 km cykel ( 3 varvsbana a 30 km)
21 km löpning ( 5 km slinga, 4 varv)

Jag vet hur trött jag brukar vara efter en halvmara så detta kommer bli lite av en prövning. Det framkallar lite fjärilar i magen nu när jag tänker på det, spännande och inspirerande. Jag har tränat på ganska bra med undantag för löpningen som jag har sparat på för att inte riva upp skadan igen.
Jag har svårt att uppskatta en tid eftersom jag aldrig har provat distansen men siktar någonstans mellan 5h till 5,40h lite beroende på vind- och väder förhållande.

Igår införskaffade jag en dräkt på Stadium XXL i Sisjön. Denna butiken är för övrigt helt fantastisk, de säljer allt från bra racrar till rena sportmodekläder. Utbudet är verkligen ordentligt. Det blev i alla fall en Sailfish Vibrant som efter provning hemma satt som ett skinn.

Imorse blev det premiär i Delsjön och tillsammans med min träningskompis Robert bröt vi vattenytan på en stilla och vacker Delsjö kl 07.00. Vi tuffade sedan runt öarna i fin 1,30 fart( per 100m). Vattentemperaturen var perfekt, lugnt vatten och sol. Den största utmaningen är att hålla koll på linjen och kursen i vattnet, att kunna orientera sig när man inte har en rak bana som stöd. Det var i alla fall en underbar start på dagen och 2860 m senare drack vi en kopp kaffe serverad på motorhuven. Livskvalitet!

Nya dräkten Sailfish Vibrant på tork, utochin. Väldigt fin passform, lätt att få på och turbo att dra av. Det bådar gott för snabb transission.

Den hygglige säljaren på Stadium XXL bjussade på ett par snabbkopplingar till skorna. Nu slipper jag knyta skorna efter cyklingen. Små detaljer men viktiga när man ska kapa tid, åtminstone mentalt.

3 kommentarer:

Alexander Amprazis sa...

Lycka till i Sövde! Har själv kört där två gånger som junior. Trevligt arrangemang med bra banor. Cykelbanan är rätt kuperad om jag inte minns fel, men man får upp farten bra utför. Löpbanan går delvis på stig i skogen men även en bit med vändpunkt på en landsväg (som aldrig tog slut kändes det som...), innan det beger sig in i ett bostadsområde med en kort men brant backe som känns efter fyra varv.

Med din form (som det verkar av bloggen) kommer det gå bra! Ta det bara lugnt i början av löpningen, det är en helt annan grej att springa en halvmara med 90km cykel i benen.

Katarina M-I sa...

Sövdesjön är rätt brun, dålig sikt mao. Men å andra sidan insjösimning bjuder (oftast) på mindre vågor.
Sikta på bojarna, titta upp ofta om du inte får rulle på någon som verkar navigera bra:)

Lycka till! Vi har barnkalas i en annan del av skåne och kan inte komma och hejja på plats.

Men vi kanske ses i Åhus:)

Magnus sa...

Hej cyklister:)

Tack för pepp och tips. Jag ska ha ett öga ovanför så ofta det går:) Det är mest löpningen som känns som ett osäkert kort, men det ska väl gå får man hoppas:)

Ja, kanske Åhus, inte helt bestämt mig ännu:) TREVLIG SOMMAR på er! :-)