måndag, juli 26, 2010

Gubbar och gubbar- same but differant


Jag och min träningskompis Robert brukar filosofera en hel del under våra träningspass. Nu är Robert inte i stan och då får man filosofera på egen hand. En gång när Robert och jag var ner inför ett morgonpass såg vi två sköna gubbar längs poolkanten på Valhalla. Vi skojade lite om det, där är vi om 30 år. De var i ganska god form och simmade riktigt bra. Coola gubbar var det.

Idag börjar masters-VM i Göteborg. Min tanke var egentligen att kvala in men jag fick aldrig till någon tävling. Det blev istället triathlon för hela slanten. I samband med VM är Valhalla nu stängt för allmänheten och har i veckan också begränsats till att omklädning, dusch och bastu har begränsats till ett mindre omklädningsrum. Resultat: Hög gubbdensitet.

Badgubbarna är säkert fina trevliga typer egentligen men än dock katastrofala hälsobomber. Det harklas. Det flashas med stora pompösa magar. Det duschas i 10 minuter trots att kön ringlar lång. Det är okynnesfetma byggd på representationskonton. Det är hår i duschsilar. Det skrevas hitan och ditan. Det är så naket att hälften vore nog. Det är kort och gott, alla primitiva och sämsta attribut som går att få i samma paket. Det är gubbar.
Jag har bett till gud att det ska komma in en armé med Anna Skippers som tar dem i örat och gör om dem på en avlägsen plats, långt långt från mig. Lite trimning av näshåren, lite vett och naken etikett. Det är ännu inte hörsammat.

Med detta i åtanke kan jag bara konstatera att jag tänker bli en het gubbe. För det är skillnad på gubbar och gubbar. Jag tänkte med detta i samma anda som man gör i AMF-reklamen där man hälsar på sig själv i framtiden. Vem nedan ska du hälsa på?

Hej, jag heter Magnus! Eller..

Hej, Jag heter Magnus. Välj själv,vilken gubbe ska du bli?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, roligt inlägg och jag förstår HELT vad du menar. :) Jag ska också bli en fräsch, vältränad och "go" gubbe om 30 år.

John sa...

Kan bara hålla med fullt ut. Fetman breder ut sig över Sverige likt en löpeld och samtidigt så löptränar svensken mer än någonsin. Men det verkar mest som det blivit en livstil. Många nöjer sig med 3 km jogg och avslutar sedan med ett wienerbröd. Vi hade ju än löparboom på 80-talet också i Sverige. Men då handlade det om seriös träning där folket låg på knä och hulkade vid målgång.

Visst är det bättre att röra på sig lite en ingenting alls men mestadels är det precis som i omklädningsrummet som i motionspåret. Fritidsmotionärer som mest är i vägen.

Magnus sa...

Emil

Jaja, klart du ska bli. Hetaste gubben vinner:)

Magnus sa...

Hehe.. hård slutkläm John. Men visst, det ligger lite i vad du säger. Dock är de där 3 km väldigt viktiga trots wienerbrödet, att hjärtat får jobba lite jämfört med inget är ett stort hälsokliv.
Jag tror och hoppas att denna boomen kommer hålla i sig länge- det är så starkt förknippat med det personliga varumärket att vara modern och sköta om sin kropp numera.

Jessica sa...

Roligt och intressant debatt! Klart du blir en het gubbe! :-)