måndag, juli 19, 2010

Halmstad Triathlon


Jag tänkte ge en kort resume´av tävlingen som gick i helgen. Jag får väl börja med.. jag kom i mål:)
Jag valde att ta tåget till Halmstad och det gick bra på Öresundstågen, gott om plats och lättillgängligt. Väl framme i Halmstad var jag nästan bland de första så jag kunde välja en bra plats för växlingarna. Eftersom simningen endast var 400 m valde jag att inte köra med dräkt, men kanske skulle jag ändå gjort det för att få rutin med dräkten.

Starten gick vid foten av Halmstads nybyggda och tjusiga bibliotek vid strandkanten av Nissan. Det var manuell tidtagning och stranden för starten var i smalaste laget. Det blev djupt i vattnet ganska direkt så de tätt packade leden hamnade i vattnet efter 2 kliv. Jag fick en dålig start och blev snudd på översimmad av rent galna människor som fäktade som icke simkunniga kattungar i panik. Det kändes som man var en metmask i laxolding första halvminuten. Jag behöll lugnet och tog det försiktigt för att undvika ett bröstsimsbentag i huvudet och magen.
Första bojen låg 25 m ut och där blev det en 90° sväng uppströms mot växlingsområdet. Den tvära svängen blev som flaskhals och det var trångt värre första 25 metrarna. Väl ute på rakan hittade jag takten men strömmen kändes och sträckan var nog egentligen 500 m om man räknar strömmens styrka i meter.
Jag kan passa på att tipsa om att det var en klart dålig uppladdning att ha sett Ett Med Naturen dagen innan med ett helt program om råttor och vilka duktiga simmare de är och hur de snabbt ökar i antal i stadsmiljöer. Men jag klarade mig från att stöta på någon;-)

Växlingen till cykel var katastrofal, jag skulle få på löpvästen eftersom min nya tri-suit-top inte har kommit ännu och jag strulade med blixlåset. Det slutade med att jag struntade i pulsbandet och västen fladdrade öppet hela cyklingen. Jag borde kunna kapa 45s-1 minut här.

Cyklingen, 20 km, körde jag på riktigt tungt, snittade ca 37km/h och plockade en hel del placeringar. Trots att man inte får drafta( ligga på rulle) så låg merparten i klungor.

Växlingen till löpningen gick bättre och jag körde lite lugnare sista 2 km för att få benen att piggna till. Min kompis Robert som såg loppet från sidan hejade på och löpningen kändes bra. Jag tog mig runt de 5 km på 19,09.

Jag slutade på 15 plats i min egen klass och som 21:a man i totalen. Detta får jag vara nöjd med och jag kan nog kapa en hel del tid bara genom att växla snabbare och köra lite smartare. Sen kan ju formen alltid bli bättre:)

Jag fick med mig ett pris hem- not bad:)

5 kommentarer:

Träningsglädje sa...

ja den där starten är nog inget att hurra för, måste vara ett svårstartat lopp. bara för att det gick i halmstad så hoppas jag i övrigt att det var välarrangerat - det är kul med stadslopp! i alla fall att titta på. :) höll utkik efter dig men tror inte att jag känner igen dig utanför spinningsalen alltså... haha. bra kört ändå!!

Magnus sa...

Det var helt ok arrangerat, vänlig personal men det går att shapa upp det till topp! Jag sprang i keps och med tungan släpandes i gatan;)

Jennie sa...

Duktiga du! Fint du har fått med nya korten här på sidan också.
Trevligt att ha Robert i hejjarklacken :)
Kram
Jennie

Jessica sa...

Härligt Magnus! :-)

Magnus sa...

Tack Jennie, brukar köra någon slags facelift sådär varje år:) Bloggen är mer än 4 år nu- time flies!

Tack Jezzan- nu även egen blog! Yey! :-)