lördag, juli 24, 2010

Brödföda


Jag har skurit ned på pasta, vitt mjöl och andra kolhydrater sedan något år tillbaka. Kroppen och framförallt magen mår bättre av det. Bröd var tidigare lite av en last, det fanns nästan inga begränsningar i intaget.
Numera är jag riktigt kräsen när det gäller bröd, det blir mycket sällan s.k. påsbröd. Men.. jag har inte slutat äta bröd, däremot minskat mängden ganska markant. Ändå älskar jag bröd, min mamma bakade alltid eget bröd som barn. Nuförtiden är det en del av vissa måltider, inte merparten av en frukost o.s.v. Jag köper faktiskt nästan bara bröd på lokala konitoriet brogyllen och fryser in och tinar. Jag kan rekommendera deras oliv- och brännvinsbröd, himmelskt goda. Det är alltid dagsfärskt och inte en massa tillsatser i.


Idag var jag för första gången på Da Matteos Panetteria som säljer fint kaffe och just surdegsbröd. Jag köpte ett halvt bröd, ett s.k Lervain, expedierat av en söt och charmig tjej som i sig är värt ett besök. Panetterian är ett väldigt fint litet bageri som kan rekommenderas, Magasingatan vid da Matteo är adressen!

Två ostmackor på surdegsbröd och ett glas standardmjölk- svårslaget i sin enkelhet.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Samma här, kräsen som attan när det gäller bröd! Har du testat Brödhuset i Askim? Cyklar du lätt förbi efter ett spinningpass, lite uppför och liten omväg men det är det värt :) www.brodhuset.com

Magnus sa...

Det får kollas upp! Tack för tipset Jennie!