måndag, mars 01, 2010

Vårens gymnyheter


Detta inlägget tenderar att låta som en lektion i algebra inledningsvis, ni vet såndär bokstavsmatematik man slet med i högstadiet. Hm. Vadå? Jo, det är någon slags trend att lansera pass med X och Z i namnet, SATS-X och Z-Express. När kommer klassen Y-front kan man fråga sig;)? Både min egen arbetsgivare SATS lanserar nyheter inom gruppträningen men även WorldClass, Life, Sportlife och Gymnasium. Jag har ingen koll på Stockholm så inlägget blir det som hänt och händer i Göteborg våren 2010.

Bild från SATS medlemstidning SATS Magasin

Sats är dem som lanserar flest nyheter med en rad eventklasser på schemat under våren 2010. Sedan jan/feb har Nike Dynamamic Training rullat på flera SATS-center i Sverige och kan inte mer än beskrivas som en succé. Ett smart grepp att ha ett starkt och populärt varumärke i ryggen. Klassen har allt- styrka, kondition, balans, andas lite retro och deltagarna jobbar i lag. Senare i vår kommer det köras SATS-X som beskrivs som "back-to-basic"-träning. Det kommer även lanseras AcroYoga( akrobatisk paryoga) samt EurovisionsCykling. Ni som vet hur jag känner för schlagergenren kanske kan gissa er till att jag inte kommer köra denna klass;)

WorldClass lanserar en klass kallad Z-Express. Klassen beskrivs såhär:

Träningsform eller fest? Vi kallar det Z-Express™
Både kondition och muskler på bara 30 min. Z-Express går inte bara snabbt och är högeffektivt. Det är också lätt. Med enkla steg till latinska rytmer kan vem som helst komma i form.

Detta är ytterligare en s.k. expressklass då WC som fångar både kondition och styrka på 30 min. Mycket för pang för pengarna så att säga:)

Exklusivt och nytt. Som en premiär ska vara.

Göteborgsanläggningen Gymnasium Sisjön gör enligt mig den mest vågade och häftigaste satsning då de utökar anläggningen med 400 kvm bl.a. innehållande en stor 38°C uppvärmd YogaStudio. Sisjön kommer förmodligen bli Göteborgs nya yogamecka. Dessutom lanserar Monika Björn och Johanna Andersson sina nya yoga-koncept, MoJo och Hot MoJo på anläggningen. Snyggare förpackning och grafisk profil får man leta efter och det surras redan om succé. Gymnasium lanserar även en resa till Djerba i Tunisien med ovanstående yoga-stjärnor. På Gymnasium står även en av Sveriges få Krank-bikes, armcykling. Gymnasium går inte emot strömmen, de är källan som startar den!

Jag tror kanal 5 var först. Eller tv3;)

Life lanserar Zumba. Jag har bara sett det på tv-shop är lite förvånad att någon faktiskt köper grejer där. Ni som tränar där får gärna berätta om det går bra med Zumban, känslan utan att veta är det är ett bantningsprogram man dansar till? Amerikanskt så det förslår i reklamen i alla fall.

Sportlifes nyhet i vår är IndoorWalking och har tagit emot som en succé. Jag skulle gärna prova och har blivit lovad ett pass av denne herrn. Inga nya koncept verkar ha lanserats men har jag fel så fyll gärna i mina luckor.

Update!
Jim tillade följande:
Det beror på om du räknar ArmyTraining och Kettlebell som nya koncept eller hur du klassificerar, de är iaf nya för Sportlife denna vår. :)



5 kommentarer:

Mattias sa...

Z-Express är väl också en form av Zumba om jag har fattar rätt (http://wcnybroplan.blogspot.com/2010/02/kommande-handelser.html). Jag är skeptisk men svärmor påstår sig ha tappat kilon genom att stå och vicka på rumpan framför tv:n så varför inte :)

Magnus sa...

Du verkar har fattat rätt Mattias. Jag kollade på WC´s blog och det bekräftar det du säger. Grattis till svärmor då!

Anonym sa...

Det beror på om du räknar ArmyTraining och Kettlebell som nya koncept eller hur du klassificerar, de är iaf nya för Sportlife denna vår. :)
Let's Zuuuuuumba! :D
/J

Anonym sa...

Jag läser mellan raderna och tar det som att JAG är vårens gymnyhet ;)

Som sagt är du välkommen att testa, bara säga till 5 dagar innan så fixar jag en plats.
Tisdagar: Backaplan 19.00
Ojämn lördag: Frölunda 11.20
Jämn söndag: Backaplan 11.30

Dina sådana här trendspaningar är intressanta! C ya!

Magnus sa...

Jim- givetvis- i put it on frontpage! Tack!

Emil- Tack, detta var mest en scanning, ingen spaning:) Tack för inbjudan- det får bli av snart!