fredag, maj 14, 2010

Halv åtta hos mig


Jag sitter på tåget på väg till östkusten och sommarstugan i Blekinge. Vid halv tre ska jag möta upp några nära och kära vänner i lilla orten Bräkne-Hoby. Högst upp på agendan en står en weekend för dörren att bara vara och ha det bra. Helgen ska tillbringas med några barndomskamrater som alla delar ett gemensamt intresse för mat och dryck. Vädret ska tydligen svaja så vi får anpassa oss därefter. Det blir eventuellt lite fiske och långpromenader. Vi var nästan samma gäng i september förra året och hade då en underbar helg.

Då var temat Nyttja Skärgården. Eftersom säsongen inte välkomnar samma tema med den sena våren så är det ett annat tema nu. Helgens tema är: Halv åtta hos mig.


Alla inbjudna har precis som jag själv ett ganska stort intresse för att laga mat och gärna kombinera det med ett passande vin.

Denne mannen är dessvärre inte på plats.

Det innebär att alla inbjudna ansvarar för en middag eller lunch och insatsen vid spisen bedöms med poäng. Mat, underhållning, värdskap, känsla och hjärta vägs in. I sällskapet har vi förmånen att ha en ubildad sommelier som kryddar menyerna med vin. För egen del blir det en viss begränsning till ett glas per rätt för att inte bryta ner formen i kroppen för mycket. Jag är först ut med min meny som jag kan avslöja här:

Eat this som man säger till sina medtävlande;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

What?! Bräkne-Hoby?? Känner du gitarristen Oskar Forssander tro? Skön kille som undervisar på Alingsås kulturskola. :)

Magnus sa...

Jag känner inte denna man:) Men visst.. Bräkne är jag annars ganska bekant med.

Anonym sa...

Haha.. Och där blottade jag min fördom om att alla känner alla i små städer.. ;) kram pårej