onsdag, maj 05, 2010

Kärleksförklaring: Garmin Forerunner 310xt


Jag har om det inte framgått tidigare fyllt år ganska nyligen. Jag blev 500 år gammal. Eller, inte riktigt, jag blev 34. Mentalt är jag yngre och jag är piggare rent fysiskt i kroppen än för 10 år sedan, jag är snart nere på mönstringsvikt som när jag var 18 år:). Men men.. nu är det inte vikt eller åldersnojja det ska handla om utan en fantastiskt fin födelsedagspresent som jag fick av min bror och familjen. Den stavas Garmin Forerunner 310 xt, en något nischad pulsklocka åt triathlonhållet med GPS och fler funktioner än jag kan rada upp. Jag har haft några olika klockor, endast polar dock, men till sist tröttnade på att finnarna vägrar göra mjukvara för mac. Således har jag bytt till Garmin och är efter 2 dagars använadande helnöjd med deras mer webbasserade mjukvara.

Det är några saker som har imponerat redan, exaktheten i GPS:en och att pulsbandet och klockan connectar på ett fåtal sekunder. Verkligen snabbt och lätt! Det finns massor med träningsprogram och klockan har vissa unika triathlonfunktioner som att den är vattentät till 50m, kan mäta tid med eller utan transissions( bytena) vid aktiviteterna. Det finns även funktioner med en s.k. "virituell kompis" som man kan springa emot, klockan vibrerar och låter när ni tävlar mot varandra beroende om du ligger före eller efter i tid. En digital Molgam och du är Alfons själv:)

Det tar lite tid att synka med satelliterna vid uppstart men när det väl är klart är det bara att springa på. Man får ställa in hel del grunddata som längd, vikt, vilopuls, maxpuls m.m. och om man vill att räkneverket ska gå när man pausar vid intervaller e.t.c. Själva menysystemt är lite som dos- inte helt nytt och lagom genomtänkt. Men efter några vändor lär man sig.

Efter genomförd träning är det bara gå hem och är datorn på när du entrar hallen samt din överförings-usb-enhet( ANT+) sitter i datorn synkar klockan automatiskt med datorn/nätet. Dina data överförs med du står nöjt och och belåtet stretchar i duschen;) Man kan sedan välja en rad olika portaler att lagra sina pass, bl.a. på Garmin Connect, RunSaturday, SportTracks( endast PC) eller via Funbeat. Eller så kan du vara med på alla dessa forum och lagra infon på flera håll.

Summa sumarum och med ganska ytliga kunskaper om min 310 xt kan jag bara konstatera att jag äälskar den:). Batteritid, användarvänlighet och andra viktigheter är inte helt rättvist med i förälskelsen hittils. Jag hoppas dock på ännu starkare kärleksband som får pulsen att slå. Träningen blir i alla fall roligare och förhoppningsvis effektivare. Rekommenderas!

Big is beautiful. Bra skärm med tydliga siffror. Enkla navigationer på knapparna. Bara man inte misstolkas för att springa runt med fotboja nu..

Enkel registrering av rundan som sedan plottas på google earth. Exakthet på metern vid start/målgång!

Analysdiagram från Garmin Connect. Höjdkurva och puls.


Hasighetskurva, även den från Garmin Connect-siten.


Diagram på samma pass men från funbeat, puls/tempo.


3 kommentarer:

Jennie sa...

Är inte svårt att bli förälskad i en forerunner, har själv en 405:a. Och jag liksom du gav upp Polar :) Grattis från mej! Kram

Anonym sa...

Och jag rådiggar min Forerunner 305 fortfarande. Så bra! Vi får jogga ngn dag och se om våra mäter samma ;) Haha.

Magnus sa...

Jennie & Emil

Tack tack för välkomandet in i Garminfamiljen:) Och Emil, vi kan stämma av, inga problem:)