söndag, oktober 25, 2009

Hjältar och eldsjälar


Jag är nyss hemkommen efter mitt och Lindas pass på Rosa Bandet. Det var varmt, svettigt och kul precis som det ska vara på ett pass. Vi hoppas ni som cyklade med oss hade lika trevligt som vi hade. Ni som cyklade var och är våra hjältar, både prestationsmässigt och som insamlare till fonden.


Rosa hjältar- Bild lånad från Rosa Bandets hemsida

Jag tänkte berätta lite mer om mitt eget besök men vill nästefter hjältarna rikta ett stort tack till teamet bakom eventet. Man förstår att bakom helgens bravader ligger massor med nerplöjd tid, ambitiöst arbete med hemsidan, sponsor-ragg, logistik mm mm. Det är fantastiskt med eldsjälar. Ni som står bakom RosaBandet- ni är eldsjälar!


Rosa eldsjälar- bild lånad från Sara, träningsglädje.

Jag hoppas all försäljning kommer putta upp siffrorna mot det där målet som ni har strävat efter. Så.. alla inblandade.. tack!

Jag var nere redan vid niosnåret för att köra en klass under ledning av Martin och Glenn från Team Cykelcity. Dessa killar och tillika framgångsrika cyklister har tidigare tränat på Landala och jag fått följa deras arbete på nära håll. Det har frustats i gymmet med tunga ben- och bålpass och därefter har de satt sig i spinningsalen och byggt kondition efter styrkan. Den tuffa och tunga träningen gav senare fina resultat på sommarens tävlinga, gå in och titta på deras bloggar så ser ni själva.( se länkar lite längre ned i texten)

Team Cykelcity, Glenn och Martin- bild lånad från Glenn

Nu var det däremot deras tur att gå upp och leda ett gäng, Martin har gjort det förr men för Glenn var det första gången( Bra jobbat!). Glenn och Martin levererade en tuff race-klass. Cykelreferenser, kända cykelnamn och utbrytningar blandades in i ett uppmålat tävlingslandskap. Cykel utomhus är en annan sak den som körs i spinningsalen och för personer som inte har cyklat ute fick man en glimt av utomhusvärden. Med andra ord- det är ett hårt jobb som ska görs på vägarna. Tack för en tuff klass och en utflykt i tävlingscykelvärden:)

I väntan på vår egen klass hade vi en timme för kaffe och mingel innan vi intog podiet. Jag fick passa på att säga hej till min förra kollega Åsa E som krossade allt motstånd i gårdagens watt-tävling. Åsa är en liten ödmjuk tjej till vardags men en brutal cyklist när det handlar om långlopp i mountainbike! Även Jim var på plats något utmattad efter många presentationer och en tuff resa i rollerracet. Well done Jim:) Det roliga med rosa bandet är att eventet tar in cykelvärlden in i gymvärlden. Det är rollerrace, watt-tävlingar och idel mycket snack om cyklar, kadens, träningspass etc. Detta ger nya infallsvinkar i spinningsalen. Världar möts- inspiration föds.

Kl. 11.00 satt Linda och jag upp på instruktörscyklarna. Vi hade delat upp klassen i två delar, vi tog det säkra före det osäkra och utgick från ett headset men det visade sig att vi hade två. Jag inledde klassen, Linda avslutade. Vår klass, All in! var en medelintensiv fartleksklass, enkelheten stod i fokus, med två stigningar och återhämtning däremellan. Vår tanke bakom klassvalet var att försöka hålla oss inom ett intensitetsintervall som ändå var genomförbart för fler än dem som bara körde en timme. Avskalat men med genomgående kvalitét på arbetsinsatsen. Min stigning kördes med en lätt backe följt av en tung upp två gånger upp mot toppen. Sista backens sista 2 minuter gavs möjligheten att gå; All in! Det gjordes också. Bra kämpat!
Linda tog över och efter två långa raksträckor i återhämtningens tecken. Sedan stod en progressiv stigning på tur, fyra backar med stegvis ökande intensitet. Sista backen, ja, gissa vad.. All in igen! Trötta deltagare verkade hitta en ny gnista och gänget i salen tände till på nytt. Bra kört allesammans och tack till dig Linda:)


Vår klass avlöstes av eventets sista klass. Helgens två rosa kronprinsessor, Inger och Maria, tog hjältarna i hamn. Eldsjälarna och hjältarna på en och samma gång.
Jag smet ut och växlade några ord med några som var med på min och Lindas klass, sedan ett snabbt ombyte i exclusives trevliga omklädningsrum. Efter ombytet gick jag jag ned och tittade litet till, utanför spinningsalen. Det var mycket energi i luften blandat med 24 timmars spinningsvettodör;). Avslutningen blev en skål i rosa bubbel såklart, vad annars? Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det känns att stiga av cykeln efter 10-24 timmar men det måste vara skönt.

Tack för att vi fick komma och köra en klass med ett gäng hjältar och eldsjälar!



12 kommentarer:

Glenn Dahl sa...

Det var kul och spänna ögonen i dig från podiet och se när du tyckte det var jobbigt!
En verklig upplevelse att se ett spinningpass från "andra sidan", och att det inte är så lätt alla gånger.
Du/ni instruktörer ska all heder till att ni gör detta för alla svensson-motionärer som behöver röra på sig på ett bra sätt.

Vi ses snart väl? i spinningsal eller på cykel med piggedäck kanske ;) !

Anonym sa...

Tack själv vännen å ledsen jag inte hann kika mer, fick prioritera en massage helt enkelt.. mer sprint-träning för mig i vinter alltså! :P
Ha det bäst!
/J

Anonym sa...

Grymt att du kom och körde, synd bara att vi inte hann snacka mer. Kollade in er klass några minuter just början och det såg ut som att ni satte standarden rätt högt. Ni är väl med nästa år också? Kanske i team med Incycle-chefen?
Vi ses!

Tobias sa...

Bra kört!

Ni fick många trötta ben att piggna till såg det ut som!

Keep up the good work!

/Tobias

Maria Götesdotter sa...

Tack själv! Tack för de fina orden!
Det var roligt att ni kom!
Jag hann tyvärr inte se något av er klass då jag körde Afro samtidigt i andra salen, men hörde mkt gott pratas om passet!

Vi ses väl nästa år!

/"Kronprinsessan" Maria

Magnus sa...

Tack Glenn, I felt the evil race-eyes;) Ja, det är väl bara sluta att streta emot, jag hänger iaf gärna med på lite löppass. Det blir dock lite tight med ännu en hoj så får väl se hur man ska lösa piggdäcksgrejen.

Magnus sa...

Jim

Du får hojta nästa gång det är mind pass på g, jag kommer:)

Magnus sa...

Emil

Haha.. jag ska hälsa det. Hon är ju en busy woman men absolut inte omöjlig:) Kommer det en ny inbjudan på Emil-pass så kommer jag!

Magnus sa...

Tack Tobias! Kul att se dig igen och trevligt att du dök upp! Keep up the good workout! M :)

Magnus sa...

Maria!

Ni har fått idel lovord på alla bloggar vilket bara är är ett kvitto på att ni har gjort något fantastiskt bra! Jag såg precis att det ekonomiska målet är nått!! GRATTIS! Vi ses! M

Annika sa...

Hej!

Tack själv för ett bra pass! Nu har jag fått till en bild på er också... Massa bilder att gå igenom och svårt att försöka få till någon slags resumé av dygnet :)

Jag har svårt att minnas detaljer också från passen, speciellt när man kört många olika och det är så mycket intryck runt omkring plus att man går in i sig själv och bara trampar också. Jag får hoppas att det var något positivt att jag trots allt fastnat :)

Jag minns iaf ditt lilla problem att skilja på oss tjejer och killar ;)

Magnus sa...

Annika

Ja, jag förstår det kan bli lite dimma över det hela. Och angående genusproblematiken så är det bara ett av mina många problem;)