måndag, oktober 05, 2009

Tyst i klassen!


Igår var jag på ett spinningpass på en annan anläggningen än min egen hemanläggning. Jag var där som deltagare. Det var en pulsklass med ett tydligt upplägg. Passet var uppskissat så man visuellt visste vad som skulle hända. Musiken var mixad, instruktören var väl förberedd och musiken föll i det stora hela i min smak. En bra klass med andra ord. Men. Något störde. Någon rättare sagt.


En bit in i klassen drösar några medlemmar in sent. Detta gör de inte heller smidigt eller tyst. Det snackas och flinas mitt i en lugn lite "mind"influerad uppvärmning. Instruktören ger en vänlig gliring om det hela. Bra gjort. Gliringen landar i god jord men gör ingen impact. Två av de senkomna tar plats längst fram. En håller på och grejar med cykeln. Den andra är där för första gång och har ingen koll på hur man ens ändrar sadel/styrhöjd. Kompisen bredvid hjälper till. I vanlig samtalston. ??
Det är inte bara de vanliga inställningarna som görs. Det är massa annat som i mina ögon inte är något annat än att personen som är något mer rutinerad vill ha uppmärksamhet. Det stör, både deltagare och instruktören. Trots upplägg och tydlighet att vi jobbar i en backe går benen i nästan dubbla kadensen under klassen. Som instruktör är man van att landsvägscyklister kör sin egen kadens, ofta en högre sådan i backar. Dock brukar dessa ha vettet att sätta sig lite offside så de inte drar för stort fokus.
Men detta är något beyond cyklistkadens, möjligen någon slags velodromtempo. Det är mer "titta på mig". Det är otroligt störande och man skulle vilja knacka personen i fråga på axlen och förklara att det denne håller på med ger noll träningseffekt. Men, det är inte min klass, det vore helt fel att gå in och mästra på någon annans pass.
Jag väljer alltid att följa instruktören som deltagare om det inte skulle vara någon uppenbar galenhet som körs. Jag kanske sitter ner lite oftare om man har valmöjligheten att göra det. Jag tyckte instruktören handskades med problemet på klassen på bästa möjliga sätt. Ibland går det helt enkelt inte att få fram budskapet. Någon som har haft liknande problem?


2 kommentarer:

Träningsglädje sa...

har bara blivit störd någon enstaka gång av andra på spinningklasser jag varit på men precis sådär är det alltid på pumpen. men... nu är ju detta en spinningblogg. :)

Magnus sa...

Ja, det är ju mer undantag än regel vilket är väldigt skönt!